Projektet 125 möjligheter till arbete har fått en bra start

De första deltagarna i rekryteringsutbildningsprojektet 125 möjligheter till arbete, som inleddes på hösten, blev klara i december. Praktikperioderna på Fazer fick beröm både av förmännen och av praktikanterna. Målsättningen med projektet är att hitta en väg framåt för så många som möjligt av deltagarna.

Rekryteringsutbildningsprojektet 125 möjligheter till arbete genomförs i samarbete med Diakonissanstalten i Helsingfors och NTM-centralen. Projektet riktar sig till personer som har haft svårt att hitta arbete: bland annat långtidsarbetslösa, unga arbetslösa, invandrare och personer som är delvis arbetsföra. Rekryteringsutbildningen omfattar både närundervisning och inlärning i arbetet på Fazers olika affärsområden. Projektet är en del av Fazers program inom Finlands 100-årsjubileum.

Det finns två olika utbildningsmöjligheter inom projektet, en för livsmedelsindustrin och den andra för restaurangbranschen. Tre grupper har planerats inom båda. Beroende på branschen utförs inlärningen i arbetet antingen på en gång mellan teoriavsnitten eller också omlott med teoristudierna. Vid valet av utbildningsbransch beaktas i mån av möjlighet personernas tidigare utbildningar och erfarenheter samt egna önskemål.

Positiva nyheter om arbetsutsikterna

Den första utbildningsgruppen inom livsmedelsindustri, 18 personer, blev klara 8.12. Studierna inleddes i september med en månadslång teoridel. Efter teoridelen tillbringade studenterna sex veckor med inlärning på arbetet, och sedan återvände de igen till skolbänken. Under utbildningen gick man bland annat igenom livsmedelsbranschens hygien- och säkerhetsfrågor. Största delen av denna grupp har hittat vägen framåt, antingen på Fazer eller hos andra arbetsgivare.

En av de första som blev klar var Jelena Dementjeva. Hon hann vara arbetslös i tre år, innan hon valdes till rekryteringsprojektet. ”TE-kontoret rådde mig att ansöka. Jag trodde aldrig att jag skulle bli antagen”, säger hon. När utbildningsperioden var avslutad fick Dementjeva goda nyheter: hon fick bli säsongsarbetare vid Mignon-linjen, där hon började den 9 januari. ”Redan under praktiken trivdes jag bra på Fazer. Alla var mycket trevliga och villiga att hjälpa, så jag är verkligen ivrig och lycklig att jag har fått den här chansen”, fortsätter hon.

På restaurangsidan blev mångsidiga arbetsuppgifter bekanta

Den första gruppen inom restaurangbranschen startade i september 2016, och blir klar i slutet av februari. Platserna för inlärning i arbetet fanns i restauranger på olika håll i huvudstadsregionen. Deltagaren som arbetade på studentrestaurangen i Otnäs praktiserade måndagar till torsdagar från september till december. Fredagarna var vikta för teoristudier. Hon fick först bekanta sig med alla uppgifter i restaurangen: kock för varm mat, kallskänka, salladstillredning, kärlhantering, jobb i restaurangsalen och tillredning av portionssallader. Tillredningen av kall mat kändes mest rätt, och hon tillredde bland annat representationsprodukter och fruktfat tillsammans med kallskänkan. Under perioden med inlärning i arbetet fick hon ta hygienpasset och studierna kulminerade i ett yrkesprov inom kalla rätter i januari.

Fazer Food Services verkställande direktör Jaana Korhola gladde sig åt att hon fick ta en kaffepaus tillsammans med alla praktikanter och fråga hur det stod till med dem och vad de tyckte. ”Det var speciellt fint att höra att de hade fått prova på många olika arbetsuppgifter och känt sig som en i teamet, inte endast som en praktikant” berättar Korhola.

Rekryteringsprojektet fortsätter som planerat

Den andra utbildningsgruppen inom restaurangbranschen började i november 2016. De 22 ivriga studenterna inledde inlärningen i arbetet 9.1 2017. Det andra utbildningsprogrammet inom livsmedelsindustri planeras som bäst och kommer att inledas under våren.

Liisa Eerola, kommunikationsdirektör, Fazer Konfektyr, tel. 044 710 8860
Fazers mediatelefon, vardagar kl. 8.00–16.00, tel. 040 668 2998

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.