Tieto och Fazer arrangerar ett hackathon i februari för att utveckla framtidens lunchupplevelse

Tieto och Fazer Food Services arrangerar den 4-5 februari 2016 ett hackathon tillsammans. Målet är att hitta innovationer för att digitalisera lunchupplevelsen på Aalto-universitetets campus i Otnäs, Esbo, Finland och samtidigt utveckla framtidens lunchtjänster.

Utmaningen för de team som deltar i detta 48-timmars hackathon, CXHack Fazer, är att skapa en spännande digital upplevelse som kompletterar den fysiska lunchupplevelsen i Fazer Food Services restauranger. Målsättningen är att utveckla enkla tjänster och applikationer som är nyttiga i kundernas vardag.

”Under detta hackathon kommer vi att erbjuda deltagarna en unik möjlighet att bekanta sig med vår affärsutveckling och innovation. Samtidigt kan de påverka i vilken riktning framtidens tjänster för studenterna på Aalto campuset utvecklas”, sammanfattar Simon Panelius, Vice President Operational Development på Fazer Food Services.

”Vårt mål är att skapa nästa generations lunchupplevelse genom att kombinera digital teknik med mat, service och miljö. De digitala tjänsterna kan exempelvis gälla kortare kötider, möjligheter att göra mer näringsmässigt riktiga val, take-away-inköp, att dela luncherfarenheten med vänner, stödja kundens egen matlagning, interagera med vår personal eller helt enkelt att välja dagens måltid. Men det måste vara enkelt och kul”, fortsätter han.

Fazer Food Services samarbetar med Tietos Customer Experience Management start-up som fokuserar på utveckling av digitala kundupplevelser. Dess koncept, Tieto Experience Hub (X Hub), använder nya och innovativa metoder för att utveckla verksamheten. Hackathon är en av metoderna inom Tieto Experience Hub.

”Tietos Experience Hub-koncept betonar nyskapande tillsammans med kunder och partner. En central del i vårt tankesätt är att föra samman olika tanke- och arbetsmodeller samt även branscher på olika sätt, för att då kunna skapa nya och rentav överraskande verksamhetsmodeller. I hackathon kan man utgå från en mycket konkret utmaning och snabbt hitta genomförbara lösningar”, förklarar Mikko Leinonen, chef för Customer Experience Management på Tieto.

Tieto söker aktivt nya, innovativa metoder för att främja digitaliseringen. I november 2015 deltog Tietos start-up-företag i Europas största hackathon, Ultrahack, och Tieto tror att hackathon-evenemang är ett sätt att accelerera innovation och utveckla idéer för nya digitala tjänster åt kunderna och deras kunder.

Delta i Fazers hackathon!

CXHack Fazer hackathon genomförs den 4-5 Februari, 2016. Det arrangeras i samarbete med Aalto University Campus & Real Estate på Aalto-universitetets campus i Otnäs, Esbo, Finland. Alla som är intresserade av att utveckla framtidens lunchupplevelse kan anmäla sig till evenemanget på www.tieto.com/cxhackfazer. På samma adress finns även mer information om evenemanget samt resultaten efter att hackathonet genomförts.

Vill du följa hackathonet finns vi även på Twitter med taggarna: #TietoXHub #cxhackFazer

För ytterligare information, kontakta:

Mikko Leinonen, chef, Customer Experience Management, Tieto, mikko.leinonen@tieto.com,
tfn +358 40 5967 726, Twitter: @mikko_leinonen

Ksenia Avetisova, Lead CX Consultant, Customer Experience Management, Tieto, ksenia.avetisova@tieto.com, tfn +358 46 8114 913, Twitter: @LisaGri

Simon Panelius, Vice President Operational Development, Fazer Food Services, simon.panelius@fazer.com, tfn +358 40 5607 584

TIETO ABP
Tieto är det största IT-tjänsteföretaget i Norden och tillhandahåller tjänster för hela IT-livscykeln. Vi erbjuder även globala produktutvecklingstjänster inom informations- och kommunikationsteknologi. Med hjälp av branschkunskap, teknologisk vision och innovativt tänkande vill vi inspirera och utmana våra kunder i att hitta nya sätt att utveckla sina affärsverksamheter.

Tieto utgår från ett starkt nordiskt arv och kombinerar global förmåga med lokal närvaro. Huvudkontoret ligger i Helsingfors, Finland, och bolaget sysselsätter fler än 13 000 experter i över 20 länder. Omsättningen är cirka 1,5 miljarder euro. Tietos aktier är noterade på Nasdaq i Helsingfors och Stockholm. www.tieto.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning 2014 uppgick till mer än 1,6 miljarder euro och företaget har över 15 000 anställda. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.