• Fazer Group/

Trots den dåliga skörden kommer Fazer Bageris behov av råg och havre att täckas av inhemskt spannmål

Den finländska spannmålsskörden blir mindre än vanligt på grund av den torra sommaren. Enligt Naturresursinstitutets (Luke) preliminära uppgifter från mitten av juli blir årets skörd den minsta på 2000-talet. Det är det tredje dåliga skördeåret i följd i Finland.

”Preliminärt verkar råg och havre räcka till för våra behov. Det är vete som utgör det största problemet. Det kan hända att vi blir tvungna att ersätta en del av vetet med importvete. Finländarna uppskattar inhemskt spannmål och det är också en viktig sak för oss. Fazer Bageri har sedan 2011 förbundit sig att använda inhemskt vete och därför följer vi situationen noggrant”, säger Markus Hellström, VD för Fazer Bageri Finland.

I egenskap av en viktig aktör i branschen förbereder sig Fazer Mills på avvikande skördar genom att upprätthålla spannmålsförråd i händelse av sämre skördeår. ”Den långvariga hettan har tidigarelagt skörden. Växtperioden är två veckor tidigare än normalt och fem veckor tidigare än i fjol. Den inhemska rågen används i praktiken helt och hållet av finländska bagerier. Däremot exporteras ungefär hälften av havreskörden till utlandet och därför tror jag att den finländska havren räcker väl även för de inhemska aktörerna. En heltäckande bild av årets skörd och dess kvalitet får vi dock inte förrän i början av september”, säger Pekka Mäki-Reinikka, VD för Fazer Mills i Finland.

Fazer har 57 butiksbagerier i matbutiker. De hantverksbakade bröd som bakas i butiksbagerierna kommer även fortsättningsvis att bakas av inhemskt spannmål. Produkter märkta med Gott från Finland -märket är bakade med inhemskt mjöl. Då det gäller övriga produkter som innehåller vete bedömer Fazer Bageri situationen från fall till fall. Konsumenter kan kontrollera spannmålets ursprung med hjälp av produktsökningsfunktionen på Fazers webbplats.

Markus Hellström, VD, Fazer Bageri Finland, markus.hellstrom@fazer.com, tfn +358 40 732 0057

Pekka Mäki-Reinikka, direktör, Fazer Mills, pekka.maki-reinikka@fazer.com, tfn +358 40 042 2051 + 358 400 422 051

Anniina Niemistö, Kommunikationsdirektör, Fazer Bageri Finland, anniina.niemisto@fazer.com, tfn + 358 40 67 44 672

Medietelefon tfn +358 40 668 29 98, vardagar kl. 8–16 eller media@fazer.com

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, mjölkfria produkter, vegetabiliska måltider och on-the-go-mat och -drycker samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazers mission är Mat med mening Koncernen har verksamhet i åtta länder och exporterar till cirka 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, engagerade och kunniga medarbetare samt företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser