Utställning om vänskapen mellan Karl Fazer och Gustaf Mannerheim i Fazers besökscenter

Den 30 mars öppnades en utställning om vänskapen mellan Karl Fazer och Gustaf Mannerheim på Fazers besökscenter. Utställningen ingår i Fazers program under jubileumsåret Finland 100 och är öppen ända till den 31 augusti 2017. Utställningen genomförs i samarbete med Mannerheim-museet.

Bland dagens finländare är vänskapen mellan chokladfabrikören och fältmarskalken relativt okänd, men kretsarna var små i storfurstendömet Finland och den sedermera självständiga republiken. Karl Fazer och Gustaf Mannerheim lärde känna varandra genom det gemensamma intresset för jakt. Den nya utställningen på Fazers besökscenter belyser vänskapen mellan dessa två storheter genom bland annat gamla föremål, fotografier och brev. På utställningen finns också en reproduktion av Eero Järnefelts porträtt av Mannerheim.

”Vänskapen mellan Karl Fazer och Gustaf Mannerheim är en del av både Finlands och Fazers historia. Eftersom Finland firar hundra år av självständighet vill vi presentera ett stycke historia genom berättelsen om dessa två stormäns vänskap. På utställningen i vårt besökscenter får besökarna ta del av Finlands första tid av självständighet genom originalmaterial”, säger Liisa Eerola, kommunikationsdirektör med ansvar för partnerskapsprogrammet.

Fazers besökscenter öppnades i oktober 2016 i anslutning till fabriken i Vanda. På centret möts den digitala framtiden och gamla hantverkstraditioner. Målet är ett inspirerande och interaktivt besök där alla har möjlighet att uppleva Fazer på sitt sätt, få nya idéer och lära sig nya saker. Aktuella händelser, som jubileumsåret Finland 100 detta år, är en röd tråd i evenemangen, det visuella uttrycket och utställningens innehåll på besökscentret Fazer Experience.

Mannerheim-museet – bostad för Fazers arbetare och Mannerheims hem

Utställningen på Fazers besökscenter genomförs i samarbete med Mannerheim-museet. Mannerheim-museet i Brunnsparken i Helsingfors var Mannerheims hem åren 1924–51. Huset byggdes 1874 och var känt som den Bomanska villan efter sin första ägare. Sedermera köpte släkten Fazer villan. Mannerheim ägde aldrig huset själv, utan hyrde det av Karl Fazer från 1924.

Huset hade varit bostad för arbetare på Fazers konfektyrfabrik och Mannerheim lät utföra ansenliga ändringar i byggnaden. Till och med från sin sjukbädd i Alger skickade Mannerheim planer på ändringar och inredning av villan till Karl Fazer. Vänskapen mellan herrarna blomstrade ända fram till 1932, då Karl Fazer plötsligt avled i en hjärtattack vid Mannerheims sida på en gemensam jaktfärd.

”Även därefter bodde Mannerheim kvar i släkten Fazers hus, och i dag hedrar Mannerheim-stiftelsen Fazers minne genom de gemensamma värderingarna – kärleken till fosterlandet och det internationella synsättet. Erfarenheter av Ryssland och en kosmopolitisk bakgrund var faktorer som Mannerheim och Fazer, och även till exempel konstnären Eero Järnefelt, hade gemensamt. Därför har de en viktig roll som betydande personer i Finlands historia och som en hyllning till mångfalden i vårt land”, säger Kristina Ranki, Mannerheim-museets kurator.

Besökscentret Fazer Experience är öppet: vard. 9–18.30, lö 10–16.30, sö 11–16.30
Utställningen ingår i de guidade rundturerna.

Bilder som lämpar sig för tryck:

www.fazergroup.com/pictures (Media_Press – Fazer Visitor Centre)

www.visitfazer.com
www.fazer.fi/suomi100

#visitfazer #fazerintarina

Fazers medietelefon är öppen vardagar kl. 8.00–16.00, tfn 040 668 2998

Liisa Eerola, Director, Fazer Group Partnership Programme, 044 710 8860
Anu Kokko, Director, Fazer Experience Visitor Centre, 040 504 2746

Mannerheim-museet
Kristina Ranki, kurator, Mannerheim-museet, kristina.ranki@mannerheim-museo.fi

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.