Fazer Angry Birds -makeiset kaupoissa kesäkuussa

Fazer Angry Birds -makeispussit lennähtävät kauppojen hyllyille kesäkuun alussa kautta maan. Uutuusmakeisten maut ja muodot ovat suunniteltu tarkasti vihaisten lintujen maailmaa mukaillen – Angry Birds -hahmojen luonne sekä näkyy että maistuu. Fazer Angry Birds -makeisia valmistetaan jo täyttä häkää Fazerin makeistehtaalla Lappeenrannassa. Fazer Angry Birds -makeispusseja on kaksi erilaista: yhdessä kokoontuu lintulauma ja toisessa juonivat possut munineen ja rakennuspaloineen. Uutuusmakeiset ovat Fazerin ja Rovio Entertainmentin strategisen yhteistyösopimuksen ensimmäinen konkreettinen tuotos.

”Olemme todella ylpeitä saadessamme esitellä Fazer Angry Birds -makeiset, jotka edustavat sekä Fazerin makuelämyksiä parhaimmillaan että kekseliästä tuotekehitystä uuden kumppanimme Rovion kanssa”, sanoo Pekka Rantala, Fazer Leipomot & Makeiset liiketoiminta-alueen toimitusjohtaja.

Rantalan mukaan kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia yhdistämään makuelämykset viihteeseen.

”Etsimme jatkuvasti sopivia kumppaneita kansainvälisille kasvutavoitteillemme sekä uusia tapoja hyödyntää makeisbrändejämme. Strateginen yhteistyö maailmanlaajuisesti menestyvän Rovion kanssa on meille ainutlaatuinen mahdollisuus”, hän jatkaa.

Uutuusmakeisissa Angry Birds -hahmojen luonne näkyy ja maistuu

Uutuusmakeisten maut ja muodot ovat olleet etusijalla suunnitteluprosessissa. Siksi Fazerin tuotekehittäjät ja Rovion suunnittelijat ovat luoneet ne alusta asti yhdessä.

”Tavoitteenamme on ollut päästä mahdollisimman lähelle Angry Birds -maailmaa ja hahmojen luonnetta myös makumaailmassa. Värikkäissä ja kirpakoissa linnuissa maistuvat mansikka, lime, appelsiini, metsämarja sekä pirteällä sitruunalla täytetty kola. Possut ovat omenan- ja päärynänmakuisia. Sokerikuorrutetut munat kätkevät sisälleen pehmeän karamellisydämen, ja rakennuspalat ovat sitruunan-, passionhedelmän- ja ananaksenmakuisia”, Rantala kertoo innostuneesti.

”Pehmeiden makeishahmojen oikean muodon löytämiseksi valmistettiin myös erikoismuotit, joita varten piirrettiin omat Angry Birds -mallit” Rantala kertoo.

Fazer Angry Birds -makeispusseja on kaksi erilaista: yhdessä seikkailevat linnut, ja toisessa possut. Tarinan mukaisesti possut ovat ryöstäneet lintujen munat, ja kätkeneet ne rakennuspalojen sekaan omiin possupusseihinsa. Makeisissa on käytetty vain luonnollisia makuja. Fazer Angry Birds -makeispussin koko on 150 g. Makeiset tulevat myyntiin kesäkuun alusta alkaen kautta maan.

Fazer ja Rovio Entertainment solmivat tammikuussa strategisen yhteistyösopimuksen Fazer Angry Birds -makeisten valmistamisesta, myynnistä ja markkinoinnista. Yhteistyöhön kuuluu myös laajamittaista sosiaalisen median ja Angry Birds -peliympäristön hyödyntämistä. Fazerilla ja Roviolla on aiempaa yhteistyökokemusta makeisten ja pelimaailman menestyksellisestä yhdistämisestä Fazerin lanseerattaessa Tyrkisk Peber Volcano -makeiset syksyllä 2011.

Uutuusmakeiset lisäävät henkilöstön tarvetta Lappeenrannassa

Fazer Angry Birds -makeiset valmistetaan Fazerin makeistehtaalla Lappeenrannassa. Vauhdikasta tuotannon aloittamista on avittanut koko henkilökunnan innostus ja vahva osaaminen. Uutuustuote saatiin tuotantoon ja markkinoille ennätysajassa: tuotekehitysaika lyheni jopa kolmasosaan normaalista.

”Asiakkaamme sekä kuluttajat alustavissa kuluttajatesteissämme ovat ottaneet uudet makeiset erittäin hyvin vastaan. Fazer Angry Birds -makeisten valmistuksen käynnistämisellä on myös positiivisia työllistämisvaikutuksia”, Rantala kommentoi.

Fazer vihaisten lintujen siivillä kasvua ja kansainvälistymistä

Fazer hakee kasvua paitsi laadukkailla ja innovatiivisilla tuotteilla myös kansainvälistymällä. Fazer Angry Birds -makeiset vahvistavat Fazerin asemia sen nykyisissä toimintamaissa, ja samalla ne tukevat laajentumista uusille alueille.

”Fazerilla on kaikki eväät myös maailmanlaajuiseen menestykseen: vahvat brändit, laadukkaat tuotteet ja hyvät innovaatiot. Fazerin makeisia myydään jo 40 maassa ympäri maailman. Lento- ja laivaliikenteessä sekä lentokentillä menestyvässä travel trade -myynnissä Fazer on markkinajohtaja Pohjoismaissa. Euroopassa Fazer on kuudes ja maailmanlaajuisesti yhdeksäs”, Rantala summaa.

Uutuusmakeiset lanseerataan Suomen lisäksi ensivaiheessa myös Ruotsissa, Tanskassa, Baltiassa, Puolassa ja Tšekin tasavallassa. Travel Trade -myynnin myötä uutuudet matkaavat lentokenttien sekä lento- ja laivaliikenteen kautta jopa 40 maahan. Linnut ovat mukana myös Kiinassa, missä Fazer aloittaa tuotteidensa koemyynnin kesällä. Suklaan kulutus on Kiinassa huimassa kasvussa, ja Fazer Angry Birds -makeisten lisäksi Fazer vie Aasiaan myös suklaatuotteitaan.

”Olemme saaneet erittäin innostunutta palautetta muun muassa Kiinasta, jossa olemme käyneet esittelemässä Fazer Angry Birds -makeisiamme”, Pekka Rantala kuvailee.

Strategiansa mukaisesti Fazer aikoo vuonna 2016 olla menestyvä, kansainvälinen ja arvostettu yritys myös nykyisten päämarkkinoidensa ulkopuolella. Pekka Rantala aloitti Fazer Leipomot & Makeiset -liiketoiminta-alueen toimitusjohtajana 1. syyskuuta 2011. Ennen Fazerille siirtymistään hän vastasi Nokian markkinoinnista maailmanlaajuisesti.

Katso viihteellinen video makeisten tuotekehityksestä ja valmistuksesta Lappeenrannan tehtaalla: www.fazer.com/angrybirds

Painokelpoisia tuote-, tunnelma- ja henkilökuvia:
www.fazer.fi/kuvapankki - ”Julkinen kuvapankki” - ”media_press” - ”Angry Birds”

Pekka Rantala, toimitusjohtaja, Fazer Leipomot & Makeiset, p. 040 505 1970 (tavoitettavissa puhelimitse 11.4. klo 10–11)
Ulrika Romantschuk, johtaja, viestintä ja sidosryhmäsuhteet, Fazer, p. 040 566 4246

Haastattelupyynnöt
Satu Ikäheimo, viestintäpäällikkö, Fazer, p. 050 380 4996

Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@fazer.com

Fazer-konserni sai alkunsa vuonna 1891 perustetusta perheyrityksestä, kun Karl Fazer avasi ensimmäisen konditoriansa Helsinkiin. Tänään Fazer-konserni tarjoaa ruokailupalveluja sekä leipomo- ja makeistuotteita. Toimintaa on kahdeksassa maassa. Asiakaslähtöisyys, laadukkuus ja yhteistyö ovat Fazerin toiminnan perusta. Konserniin kuuluu kaksi liiketoiminta-aluetta, Fazer Food Services ja Fazer Leipomot & Makeiset, jotka luovat makuelämyksiä omilla aloillaan. Fazer-konsernin liikevaihto vuonna 2011 oli vajaat 1,6 miljardia euroa. Henkilöstön määrä vuonna 2011 oli noin 15 200.

Fazer Food Services on Pohjoismaiden johtava ruokailupalveluyritys, joka tarjoaa hyvää ruokaa ja asiakaskohtaisia palveluratkaisuja. Fazer Food Servicesillä on yli 1 100 ravintolaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Fazer Leipomot & Makeiset Fazer on Suomen ja Venäjän johtava leipomoyritys, Ruotsin toiseksi suurin ja yksi johtavista Itämeren alueella. Leipiä ja leivonnaisia valmistetaan Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Venäjällä. Makeistoimialalla Fazer on Suomen johtava yritys sekä vahva toimija Itämeren alueella. Makeistehtaat sijaitsevat Suomessa: Vantaalla (suklaat), Lappeenrannassa (sokerimakeiset) ja Karkkilassa (purukumit).