Fazer Angry Birds-godis i handeln i juni

Fazer Angry Birds-godisblandningen flyger in till butikernas hyllor i hela landet i början av juni. Godisnyhetens smaker och former har planerats noggrant för att passa in i de arga fåglarnas värld – Angry Birds-figurernas karaktärer både syns och smakar! Godiset tillverkas redan för fullt på Fazers konfektyrfabrik i Villmanstrand. Fazer Angry Birds-godispåsarna är av två slag: på den ena samlas fågelflocken och på den andra smider grisarna planer bland ägg och byggbitar. Den nya konfektyren är den första konkreta produkten av Fazers och Rovio Entertainments strategiska samarbetsavtal.

”Vi är verkligen stolta över att få presentera Fazer Angry Birds-godiset, som representerar såväl Fazers smakupplevelser då de är som bäst som innovativ produktutveckling tillsammans med vår nya samarbetspartner Rovio Entertainment”, säger Pekka Rantala, verkställande direktör för affärsområdet Fazer Bageri & Konfektyr.

Enligt Rantala är konsumenterna allt mer intresserade av att kombinera smakupplevelser och nöje.

Vi söker ständigt lämpliga samarbetspartners för våra internationella tillväxtmål samt nya sätt att utnyttja våra konfektyrvarumärken. Det strategiska samarbetet med globalt framgångsrika Rovio Entertainment är en unik möjlighet för oss”, fortsätter han.

Angry Birds-figurernas karaktärer både syns och smakar i det nya godiset

Godisnyhetens smaker och former har haft en framträdande roll i planeringsprocessen. Därför har Fazers produktutvecklare och Rovio Entertainments planerare skapat dem tillsammans från början till slut.

”Vårt mål har varit att komma Angry Birds-världen och figurernas karaktär så nära som möjligt också i smakvärlden. De färgglada och syrliga fåglarna har smak av jordgubbe, lime, apelsin, skogsbär och kola fylld med fräsch citron. Grisarna smakar äpple och päron. De sockerglaserade äggen gömmer ett mjukt karamellhjärta och byggbitarna smakar citron, passionsfrukt och ananas”, berättar Rantala ivrigt.

”För att hitta de rätta formerna för de mjuka vingummifigurerna tillverkades också specialformar enligt uppritade Angry Birds-modeller”, berättar Rantala.

Det finns två slags Fazer Angry Birds-godispåsar: i den ena finns fåglarna och i den andra grisarna. I enlighet med historien har grisarna stulit fåglarnas ägg och gömt dem bland byggbitarna i sin egen grispåse. I konfektyren har endast naturliga smaker använts. Fazer Angry Birds-godispåsarna väger 150 gram. Godiset kommer till försäljning i hela landet från och med början av juni.

Fazer och Rovio Entertainment undertecknade i januari ett strategiskt samarbetsavtal om tillverkning, försäljning och marknadsföring av Fazer Angry Birds-konfektyr. Till samarbetet hör också ett omfattande nyttjande av sociala medier och Angry Birds-spelmiljön. Fazer och Rovio har tidigare samarbetserfarenhet av att kombinera konfektyr och spelvärlden i och med Fazers lansering av Tyrkisk Peber Volcano hösten 2011.

Godisnyheten ökar personalbehovet i Villmanstrand

Fazer Angry Birds-konfektyren tillverkas på Fazers fabrik i Villmanstrand. Hela personalens engagemang och starka kompetens hjälpte under den snabba starten. Produktionen och marknadsföringen av den nya produkten kunde inledas på rekordtid: produktutvecklingstiden förkortades till till och med en tredjedel av det normala.

”Våra kunder och konsumenter har tagit emot det nya godiset mycket väl i våra preliminära konsumenttester. Tillverkningen av Fazer Angry Birds-konfektyren har också en positiv sysselsättningseffekt”, kommenterar Rantala.

Fazer växer och internationaliseras med hjälp av fåglarna

Fazer strävar efter tillväxt, förutom med sina innovativa produkter av hög kvalitet också genom att internationaliseras. Fazer Angry Birds-konfektyren förstärker Fazers position i företagets nuvarande verksamhetsländer och stöder expansionen till nya områden.

”Fazer har alla möjligheter till global framgång: starka varumärken, produkter av hög kvalitet och bra innovationer. Fazers konfektyr säljs redan i 40 länder runt världen. I travel trade-försäljningen som är en framgång i flyg- och båttrafiken samt på flygfält är Fazer marknadsledare i Norden. I Europa ligger Fazer på sjätte plats och globalt på nionde”, summerar Rantala.

Godisnyheten lanseras förutom i Finland även i Sverige, Danmark, Baltikum, Polen och Tjeckien i det inledande skedet. I och med travel trade-försäljningen reser nyheten också via flygfälten och flyg- och båttrafiken till upp till 40 länder. Fåglarna är med också i Kina, där Fazer inleder provförsäljning av sina produkter i sommar. Chokladkonsumtionen i Kina växer kraftigt, och förutom Fazer Angry Birds-godiset kommer Fazer att introducera också sina chokladprodukter i Asien.

”Vi har fått mycket entusiastisk respons från bland annat Kina, som vi har besökt för att presentera vår Fazer Angry Birds-konfektyr”, säger Pekka Rantala.

Enligt sin strategi kommer Fazer år 2016 att vara ett framgångsrikt, internationellt och ansett företag också utanför de nuvarande huvudmarknaderna. Pekka Rantala började som verkställande direktör för affärsområdet Fazer Bageri & Konfektyr den 1 september 2011. Innan han kom till Fazer ansvarade han för Nokias globala marknadsföring.

Se filmerna om produktutveckling och produktion på fabriken i Villmanstrand: www.fazer.com/angrybirds

Bilder som lämpar sig för tryck:
www.fazer.fi/kuvapankki - ”Offentliga bilder” - ”media_press” - ”Angry Birds”

Tilläggsinformation:
Pekka Rantala, verkställande direktör, Fazer Bageri & Konfektyr, tel. 040 505 1970 (anträffbar per telefon 11.4 kl.10-11)
Ulrika Romantschuk, direktör, kommunikation och intressegruppsrelationer, Fazer,
tel. 040 566 4246

Intervjuförfrågningar
Satu Ikäheimo, kommunikationschef, Fazer, tel. 050 380 4996

E-postadresserna är i formen fornamn.efternamn@fazer.com

Fazer-koncernen

Familjeföretaget Fazer grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter med verksamhet i åtta länder. Kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete är grundstenarna i Fazers verksamhet. Till koncernen hör två affärsområden, Fazer Food Services och Fazer Bageri & Konfektyr, som skapar smakupplevelser i sina respektive branscher. Fazer-koncernens omsättning var knappt 1,6 miljarder euro år 2011. Koncernen har ca 15 200 anställda.

Fazer Food Services
Fazer Food Services är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden. Fazer Food Services erbjuder läcker mat och kundanpassade servicelösningar. Fazer Food Services har cirka 1 100 restauranger i Finland, Sverige, Norge och Danmark.

Fazer Bageri & Konfektyr
Fazer är det ledande bageriföretaget i Finland och Ryssland, det näst största i Sverige och ett av de ledande i Östersjöområdet. Bröd och bakverk bakas i Finland, Sverige, Estland, Lettland, Litauen och Ryssland. I konfektyrbranschen är Fazer det ledande företaget i Finland och en stark aktör i Östersjöområdet. Tre konfektyrfabriker är belägna i Finland: i Vanda tillverkas chokladprodukter, i Villmanstrand tillverkas sockerkonfektyr och i Högfors tillverkas tuggummi.