Fortumin Loviisan ydinvoimalaitoksen vuosihuolto alkaa

Fortumin Loviisan ydinvoimalaitoksen ykkösyksikön vuosihuolto alkaa sunnuntaina 21.8.2011. Loviisan molempien yksiköiden vuosihuollot tehdään peräkkäin, ja kakkosyksikön vuosihuollon arvioidaan valmistuvan syyskuun lopulla.

Loviisa 1:llä normaalien määräaikaishuoltotöiden ja polttoaineen vaihdon lisäksi merkittävimpiä töitä ovat höyrystintilassa sijaitsevien suodatinrakenteiden muutokset, 6 kilovoltin (kV) katkaisijoiden uusintoja kytkinlaitoksella sekä höyrystimien primäärikollektorien avaukset ja tiivisteiden vaihdot.

Loviisa 2:lla normaalien määräaikaishuoltotöiden ja polttoaineen vaihdon lisäksi merkittävimpiä toimenpiteitä ovat yhden varavoimadieselin vaihto peruskunnostettuun, sekä 6 kV:n katkaisijoiden uusintoja kytkinlaitoksella.

Vuosihuoltoon osallistuu voimalaitoksen 500 työntekijän lisäksi noin 750 kunnossapidon ja tarkastusalan ammattilaista yhteensä 76 yrityksestä.

Vuosihuollot takaavat voimalaitoksen turvallisen ja häiriöttömän toiminnan. Viime vuonna Loviisan voimalaitoksella tuotettiin sähköä 7,7 terawattituntia, joka vastaa noin 385 000 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosikulutusta. Viime vuonna voimalaitoksen tuotantoa kuvaava käyttökerroin oli kakkosyksikön pitkästä huoltoseisokista huolimatta maailman kärkitasoa, noin 91 prosenttia.

Fortum, Power-divisioona
Loviisan voimalaitos