Ilmoita Kelaan, jos lapsen hoitojärjestelyt muuttuvat syksyllä

Syksy tuo usein muutoksia perheiden lastenhoitojärjestelyihin. Monen vanhemman hoitovapaa päättyy ja lapset menevät päiväkotiin.  Muutoksista voi ilmoittaa Kelaan helposti ja nopeasti verkossa. Kun ilmoituksen tekee viivyttelemättä, välttyy tuen liikamaksulta ja myöhemmin takaisinperinnältä.

Jos perhe on saanut Kelasta kotihoidon tukea tai yksityisen hoidon tukea, tuen lakkauttamisesta kannattaa ilmoittaa Kelaan heti, kun vanhemmat tietävät, mistä alkaen lapselle on varattu paikka kunnallisessa päivähoidossa. Myös esiopetuksen aloittamisesta tulee ilmoittaa Kelaan viipymättä, sillä se voi vaikuttaa yksityisen hoidon tuen määrään.

Ilmoituksen voi tehdä Kelan asiointipalvelussa www.kela.fi/asiointi. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Muutoksista voi ilmoittaa myös soittamalla Kelan lapsiperheiden palvelunumeroon 020 692 206 arkisin klo 8–18.

Aiotko jäädä hoitovapaalle tai onko työaikasi lyhyempi lastenhoidon takia?

Vanhemmilla on mahdollisuus saada Kelan maksamaa tukea lapsen hoitoon, jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa.

Osoitteessa www.kela.fi/laskurit voi laskea, paljonko lastenhoidon tukea ja mahdollista kuntalisää perhe voi saada. Lastenhoidon tukea on haettava 6 kuukauden kuluessa siitä, kun tukea halutaan saada.

Lastenhoidon tuet lyhyesti

Kotihoidon tukea saa perhe, jonka alle 3-vuotiasta lasta hoitaa jompikumpi vanhemmista tai muu hoitaja, esim. isovanhempi tai palkattu hoitaja.

Yksityisen hoidon tukea saa perhe, jonka alle kouluikäistä lasta hoitaa perheen palkkaama ja kunnan hyväksymä hoitaja tai yksityinen päivähoidon tuottaja.

Joustavaa hoitorahaa saa alle 3-vuotiaan lapsen vanhempi, jonka keskimääräinen viikoittainen työaika on enintään 30 tuntia viikossa tai enintään 80 % normaalista kokopäivätyön työajasta.

Osittaista hoitorahaa saa vanhempi, jonka keskimääräinen työaika on lapsen hoidon vuoksi enintään 30 tuntia viikossa. Osittaista hoitorahaa maksetaan 1. ja 2. luokalla olevasta lapsesta.

Lue lisää: www.kela.fi/vanhempainvapaan-jalkeen

Hae lastenhoidon tuet verkossa

Kaikkia lastenhoidon tukia voi hakea verkossa www.kela.fi/asiointi. Palvelussa voi myös hakea jatkoa lastenhoidon tukeen. Myös hakemuksen liitteet voi toimittaa verkossa. Skannattu tai puhelimella otettu valokuva liitteestä riittää.

Kelan verkkoasiointipalvelussa otettiin keväällä käyttöön viestipalvelu, jonka avulla Kela voi lähettää asiakkaille viestejä. Viestipalvelun kautta Kela voi pyytää asiakkailta lisäselvityksiä, joita tarvitaan esimerkiksi hakemuksen ratkaisemiseksi.

Palvelun käyttö edellyttää, että asiakas on hyväksynyt viestipalvelun käytön. Kun asiakas ottaa viestipalvelun käyttöön, hän saa jatkossa kaikki hakemusten täydentämispyynnöt suoraan asiointipalveluun, jos häntä ei tavoiteta puhelimitse. Asiakas saa ilmoituksen palveluun saapuneesta viestistä joko tekstiviestinä tai sähköpostina toiveensa mukaisesti.

Lisätietoja medialle:
Kelan eläke- ja toimeentuloturvaosasto,