Meddela FPA om dagvårdsarrangemangen förändras till hösten

Hösten för ofta med sig förändringar i hur familjerna ordnar det med barnavården. För flera föräldrar tar vårdledigheten slut och barnen börjar i dagvård.  Det går enkelt och snabbt att anmäla förändringar på nätet. Genom att snabbt göra en anmälan undviker familjerna att för mycket stöd betalas ut och senare återkrävs.

Om familjen fått hemvårdsstöd eller privatvårdsstöd från FPA lönar det sig för föräldrarna att meddela FPA om en kommande indragning av stödet genast då de vet från och med när en plats reserverats för barnet i kommunal dagvård. Föräldrarna ska också omgående meddela FPA då barnet börjar förskolan eftersom det kan inverka på privatvårdsstödets belopp.

Anmälan kan göras via FPA:s e-tjänst www.fpa.fi/etjanst. Man loggar in på e-tjänsten med bankkoder eller med ett mobilcertifikat (mobil ID). Ändringar kan också göras med ett samtal till FPA:s servicenummer för barnfamiljer 020 692 226, vardagar kl. 8–18.

Tänker du vara vårdledig eller har du kortare arbetstid på grund av barnskötsel?

Föräldrarna kan få stöd för barnavård från FPA, förutsatt att barnet inte är i kommunal dagvård.

www.fpa.fi/berakningar kan man ta reda på hur mycket familjen kan få i barnavårdsstöd och i ett eventuellt kommuntillägg. Barnavårdsstöd ska sökas inom 6 månader från det datum man önskar få stödet.

Barnavårdsstöden i korthet

Hemvårdsstöd betalas till familjer där ett barn under 3 år vårdas av någondera föräldern eller av någon annan person, t.ex. far- eller morförälder eller en avlönad vårdare.

Privatvårdsstöd betalas till familjer där ett barn under skolåldern vårdas av en vårdare som familjen anställt och som kommunen godkänt eller av en privat dagvårdsproducent.

Flexibel vårdpenning betalas till en förälder med ett barn under 3 år, vars arbetstid i genomsnitt per vecka uppgår till högst 30 timmar eller till högst 80 % av den normala arbetstiden för heltidsarbete.

Partiell vårdpenning betalas till en förälder vars genomsnittliga arbetstid är högst 30 timmar i veckan på grund av vården av barnet. Partiell vårdpenning betalas då barnet går i första och andra klass.

Läs mer på www.fpa.fi/efter-foraldraledigheten

Sök barnavårdsstöden på nätet

Alla barnavårdsstöd kan sökas på nätet, www.kela.fi/web/sv/etjanst. Man kan också ansöka om fortsatt barnavårdsstöd via e-tjänsten. Även bilagor kan lämnas in via den. Det räcker med ett tydligt fotografi av bilagan.

På våren tog man i bruk en meddelandetjänst som gör det möjligt för FPA att skicka meddelanden till sina kunder via nätet. Med meddelandefunktionen kan FPA be kunden om ytterligare utredningar som behövs t.ex. för att en ansökan ska kunna avgöras.

För att tjänsten ska kunna användas förutsätts att kunden godkänt användningen av den. När kunden tar i bruk meddelandetjänsten får han eller hon i fortsättningen alla förfrågningar om komplettering av ansökningar direkt till e-tjänsten, ifall man inte får tag på kunden per telefon. Kunden får en avisering antingen per SMS eller per e-post om att ett meddelande inkommit i e-tjänsten.

Närmare information för medier
Avdelningen för pensioner och utkomstskydd vid FPA,
förmånschef Suvi Onninen, tel. 020 634 3942, 040 512 4281
fornamn.efternamn@fpa.fi