Joulun vastuullisimmat konvehtirasiat Lidlistä

Yritystoiminnan globaaleja vaikutuksia tutkiva kansalaisjärjestö Finnwatch selvitti, kuinka paljon kaupoissa on tarjolla joulupöytään vastuullisuussertifioituja konvehtirasioita. Tälläkin kertaa Lidlin hyllyistä löytyi vastuullisuussertifioituja suklaita suhteessa eniten.

Lidlin omien merkkien konvehtirasioista lähes 60 prosenttia on vastuullisuussertifioituja, ja koko Lidlin valikoimasta vastuullisuussertifioituja konvehtirasioita on 44 prosenttia. Rasioista löytyy sekä UTZ-, Fairglobe Cocoa Program- että Rainforest Alliance -sertifikaatteja.

-     Pyrimme jatkuvasti lisäämään sertifioitujen suklaiden ja muiden kaakaotuotteiden tarjontaa. Omien merkkien kohdalla pyrimme siihen, että kaikki niissä käytetty kaakao olisi tulevaisuudessa sertifioitua, kertoo Lidl Suomen kaupallinen johtaja Timo Hansio .

Vastuullisesti viljelty kaakao ei ole itsestäänselvyys. Monet kaakaoviljelmät ovat pieniä perheyrityksiä, joissa tietotaito ja resurssit eivät aina riitä toiminnan järjestämiseksi kestävällä tavalla. Tilojen kannattavuuden parantaminen on työntekijöiden oikeuksien toteutumisen ja ympäristöstä huolehtimisen kannalta olennaisessa asemassa. Siksi esimerkiksi UTZ-sertifioinnissa suuri paino on taloudellisesti kannattavien ja ympäristöystävällisten viljelymenetelmien opettamisessa viljelijöille.

Reilun kaupan sertifikaatti kiinnittää huomiota kannattavuusongelmaan takaamalla viljelijälle takuuhinnan ja maksamalla viljelijöille Reilun kaupan lisää. Myös Rainforest Alliance puuttuu kaakaonviljelyn ongelmiin koulutuksen keinoin, mutta painottaa erityisesti ympäristönäkökulmaa. Lapsityövoiman käyttö tiloilla on kiellettyä.

-     Sertifiointi kertoo siitä, että tuotantoketjussa tehdään töitä ihmisoikeuksien ja ympäristön suojelemiseksi. Muita keinoja tämän osoittamiseksi ei tällä hetkellä ole, toteaa Lidl Suomen vastuullisuusasiantuntija Maija Järvinen .

Lidlin joulusuklaahyllyltä löytyy konvehtirasioiden lisäksi esimerkiksi vastuullisuussertifioituja suklaakalentereita, suklaapukkeja, suklaarahoja ja jopa suklaisia joulukuusenkoristeita. Kaikki Lidlin Favorina-merkin joulusuklaat ovat vastuullisuussertifioituja. Lisäksi sertifikaatteja löytyy muiden merkkien tuotteista.

Lisätietoja:
Lidl Suomi Ky, viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen, media@lidl.fi , puh. 09 2345 6400

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Lidlin konseptin ydin on parhaan hinta-laatusuhteen tarjoaminen asiakkaille iloisesti palvellen. Suomessa viime vuosina vauhdikkaasti kasvaneessa organisaatiossa työskentelee 5200 henkilöä. 168 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa ja Laukaassa sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista, ajankohtaisista tarjouksista ja yrityksestä osoitteessa lidl.fi.