Kinkku on yhä joulupöydän ykkönen – valinta tehdään kinkun koon, valmistustavan sekä luomun ja Laatuvastuun välillä

Suomalaisista 85 prosenttia syö kinkkua jouluna, selviää Lidlin Taloustutkimuksella vuonna 2016 teettämästä tutkimuksesta. Kysyntää on hyvin erilaisille kinkuille. Kaikki Lidlissä myytävät kokonaiset kinkut ovat kotimaisia.

– Kinkkuja löytyy Lidlin joulutarjonnasta monenlaiseen makuun ja erilaisiin tarpeisiin. Pienen porukan joulupöytään tai helppoutta arvostavalle sopivat kypsä puolentoista kilon joulukinkkupala tai valmiiksi siivutettu kinkku. Jos kuitenkin kinkun paisto tuo itselle joulumieltä, on esimerkiksi luomupossun juhlakinkku oiva vaihtoehto, Lidl Suomen osto-osaston johtaja Thomas Heinrichs kertoo.

Lidlin teettämästä jouluruokatutkimuksesta selvisi, että tyypillisen kinkun koko vaihtelee alueittain: Länsi- ja Pohjois-Suomessa suositaan suurempia kinkkuja kuin Etelä-Suomessa. Tyypillisimmin jouluruokaa syödään 3–4 päivää, eikä kinkkuakaan välttämättä syödä enää välipäivinä, jolloin pienempi kinkku riittää.

– Asiakkaillamme on hyvin erilaisia tarpeita ja mieltymyksiä ja pyrimme vastaamaan niihin kaikkiin. Keventämistrendi näkyy siinä, että moni haluaa kevyempää lihaa kuten kalkkunaa tai broileria ja panostaa kalaan ja kasviksiin, Heinrichs sanoo.

Kevyempiä joululihoja Lidlissä ovat mehevä broilerin herkkupaisti, valmiiksi siivutettu joulukalkkuna ja kokonainen kalkkuna pakasteena. Lisäksi valikoimasta voi poimia joulupöytäänsä myös erikoisempia lihoja, kuten hirveä ja kotimaista poroa, ankkaa sekä erätuotteina strutsia tai kengurua.

Kaikki Lidlissä myytävät kokonaiset kinkut ovat kotimaista possua. Laatuvastuu-sertifioidun lihan rinnalla myynnissä on koko joulusesongin ajan kokonainen luuton ja nahaton luomukinkku. Omien merkkien alla myytävien kinkkujen lisäksi Lidlissä on myynnissä kotimaisten lihatalojen perinteisiä, uunissa paistettavia kinkkuja eri kokoisina sekä potkalla että ilman.

Esimerkkejä Lidlin joulukinkuista ja -lihoista 2017

Jouluaitta Perinteinen joulukinkku

• Valmiiksi siivutettu joulukinkku on joulupöydän kestosuosikki. Liha on 100 % kotimaista Laatuvastuu-sertifioitua.
  • 5,99 € / 500 g

Jouluaitta Kypsä joulukinkkupala

• Joulukinkkupala sisältää 100 % kotimaista, Laatuvastuu-sertifioitua lihaa.
  • 9,59 € / n. 1,5 kg

Deluxe Luomupossun juhlakinkku

• Juhlakinkku on kotimaista luomuporsasta ja se on luuton ja nahaton. Kinkku on myynnissä nyt koko joulusesongin ajan.
  • 18,90 € / 2,5 kg

Jouluaitta Siivutettu joulukinkku

• Valmiiksi siivutettu kinkku on näppärä vaihtoehto koko perheelle. Kinkku on valmistettu Suomessa, ja lihan alkuperämaa on Saksa.
  • 9,49 € / 1 kg

Jouluaitta Broilerin herkkupaisti

• Kotimaisen broilerin mehevistä paistiosista tehty herkkupaisti on kevyempi vaihtoehto juhlapöytään.
  • 7,99 € / 1 kg

Jouluaitta Joulukalkkuna

• Kotimaisen kalkkunan lihapitoisuus on 84 prosenttia ja se on valmiiksi siivutettu.
  • 5,99 € / 400 g

Lisätietoja:
Lidlin viestintä, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Lidlin konseptin ydin on parhaan hinta-laatusuhteen tarjoaminen asiakkaille iloisesti palvellen. Suomessa viime vuosina vauhdikkaasti kasvaneessa organisaatiossa työskentelee 5200 henkilöä. 177 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa ja Laukaassa sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista, ajankohtaisista tarjouksista ja yrityksestä osoitteessa lidl.fi.