Lidl investoi viime tilikaudella Suomeen 125 miljoonaa ja panosti valikoiman kehitykseen

Lidl on investoinut Suomeen tilikaudella 2016 yli 120 miljoonaa euroa ja lisännyt henkilöstöään lähes 250 henkilöllä. Tilikaudella avattiin yhteensä 13 uutta myymälää. Lidlin liikevaihto nousi 3,1 prosenttia ollen 1449 miljoonaa euroa. Tiedot käyvät ilmi Lidl Suomen helmikuussa 2017 päättyneen tilikauden tilinpäätöksestä.

Lidl Suomen helmikuussa 2017 päättyneen tilikauden luvut kertovat maltillisesta kasvusta: Yhtiön liikevaihto oli 1449 miljoonaa euroa, mikä on 3,1 prosenttia edellistä tilikautta enemmän. Edellistä vuotta suuremmat ovat myös yhtiön investoinnit, jotka olivat päättyneellä tilikaudella 124,7 miljoonaa. Investointien kasvua selittää Järvenpäähän rakenteilla oleva kolmas jakelukeskus sekä uudet myymälät: tilikauden aikana on avattu 13 uutta myymälää.

– Iloitsemme siitä, että voimme kasvaa, investoida ja työllistää Suomessa. Myös kuluvalla tilikaudella tulemme avaamaan yli 10 uutta myymälää ja Järvenpäässä loppuvuonna 2018 avattava jakelukeskus tukee myymäläverkoston kasvua eteläisessä Suomessa. Uusiin toimipisteisiin tarvitsemme osaavia ja motivoituneita kaupan ja logistiikan ammattilaisia, joten rekrytointi jatkuu vilkkaana tänäkin vuonna, Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen kertoo.

Vastuullisuudesta arkipäivää

Investointien ja työllistämisen lisäksi helmikuussa päättyneellä tilikaudella keskiössä on ollut toiminnan kehittäminen. Uusi myymäläilme ja valikoiman kehittyminen ovat näkyviä osoituksia tästä. Päättyneellä tilikaudella Lidl teki myös useita yritysvastuuseen liittyviä ulostuloja, jotka ovat viitoittaneet tietä koko kaupan alalle. Lidl sai ensimmäisenä pt-kaupan toimijana Suomessa energiatehokkuudesta kertovan ISO 50001 -sertifikaatin ja otti ensimmäisten joukossa käyttöön aurinkopaneelit Turun Länsikeskuksen myymälässä.

– Valikoimakehityksessä olemme panostaneet siihen, että meiltä saa koko Suomessa edullisimman ostoskorin. Tämä ei kuitenkaan sulje pois sitä, että olemme samanaikaisesti kehittäneet valikoimaamme vastuullisuuslinjaustemme mukaisesti. Viime tilikaudella luovuimme virikehäkkimunista ja pääsimme tavoitteeseemme käyttää omissa merkeissämme ainoastaan sertifioitua kaakaota. Tällaiset linjaukset kirittävät koko kaupan alaa ja ruokateollisuutta toimimaan vastuullisemmin, toimitusjohtaja Lauri Sipponen summaa.

Lidl Suomi Ky:n 28.2.2017 päättyneen tilikauden tietoja

•  tilikausi 1.3.2016–28.2.2017
  •  liikevaihto 1449 miljoonaa euroa (edellisellä tilikaudella 1405,2 miljoonaa euroa), kasvua 3,1 %
  •  tulos ennen veroja 68 miljoonaa euroa (edellisellä tilikaudella 70 miljoonaa)
  •  investoinnit 124,7 miljoonaa euroa
  •  henkilöstömäärä tilikaudella keskimäärin 4884 (nettolisäys tilikauden aikana 241 henkilöä)
  •  tilikaudella avattu 13 myymälää, myymälämäärä tilikauden päättyessä helmikuussa 2017 160 (syyskuussa 2017 myymälöitä 165)
  •  Lidl Suomi GmbH (Lidl Suomi Ky:n yhtiömiehenä) maksaa vuodelta 2016 yhteisöveroa Suomeen 11 miljoonaa euroa.
  •  Lidlin markkinaosuus on 9,3 % (lähde: PTY)

Lisätietoja:
Viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.

Lainaukset

Iloitsemme siitä, että voimme kasvaa, investoida ja työllistää Suomessa. Myös kuluvalla tilikaudella tulemme avaamaan yli 10 uutta myymälää.
Lauri Sipponen, toimitusjohtaja
Uusiin toimipisteisiin tarvitsemme osaavia ja motivoituneita kaupan ja logistiikan ammattilaisia, joten rekrytointi jatkuu vilkkaana tänäkin vuonna.