Lidl-myymälöiden ilme uudistuu – moderni harmaa väri ja leveät käytävät

Lidl uusii myymäläilmeensä. Keväästä 2016 lähtien kaikki Suomen uudet Lidl-myymälät rakennetaan uuden Lidl-ilmeen mukaisiksi. Ensimmäisenä uuden ilmeen saa Suomen 150. Lidl-myymälä, 14. huhtikuuta Muurameen avattava Lidl-Muuramekeskus.

Lidl-myymälöiden aiempi kelta-sininen ilme on tuttu kaikille suomalaisille. Nyt Lidl hyvästelee vuosikymmeniä vanhan ulkoasun ja päivittää myymäläilmeensä. Uusista Lidl-myymälöistä tehdään avaria ja valoisia, ja värimaailma muuttuu tyylikkään harmaaksi. Lidl on huomioinut suomalaisten asiakkaiden toiveet muun muassa tuotesijoittelussa sekä myymälän sisustuksessa ja tilaratkaisuissa.

Uudesta Lidl-ilmeestä saatiin esimakua jo viime vuonna, kun muun muassa Loimaan, Ulvilan ja Helsingin Tukkutorin uudismyymälöihin tuotiin osia uudesta ilmeestä. Täysimääräisenä uutta Lidl-ilmettä pääsee ihastelemaan ensimmäisenä Muuramessa. Muuramekeskukseen 14. huhtikuuta avattavasta myymälästä tulee Suomen 150. Lidl.

Tilaa kulkea, pysähtyä ja katsoa tuotteita

Uuden ilmeen Lidl-myymälässä huomion vangitsee ensimmäisenä tyylikkään harmaa, rauhallisen skandinaavinen väritys. Ulkoseinien laajat lasipinnat ja korkealle nostettu katto päästävät myymälään runsaasti luonnonvaloa, ja levennetyt käytävät tuovat asiointiin helppouden ja vaivattomuuden tuntua.

– Myymäläuudistus nopeuttaa kaupassakäyntiä ja parantaa asiakkaiden viihtyvyyttä. Ihmiset haluavat asioida ruokakaupassa ilman tungoksen tuntua. Leveiden käytävien ansiosta uusissa Lidl-myymälöissä mahtuu kulkemaan, pysähtymään ja katsomaan rauhassa tuotteita, luonnehtii Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen.

Uutta ovat myös tuotehyllyjen yläpuolelle sijoitetut tuoteryhmäteemaiset tekstit, kuvat ja logot. Nämä tummapohjaiset kyltit opastavat tuotteiden etsimisessä ja sulautuvat tyylikkään harmaisiin pintoihin. Ravintorasvojen sijaintia esimerkiksi havainnollistaa ”Voi kun on hyvää” -kyltti, ja ”Juuri oikeat juurekset” ohjaa juureshyllylle. Pullonpalautuspisteellä puolestaan kuvat kertovat PET-pullojen raaka-aineen kierrosta.

Myymäläsuunnittelussa huomioitu suomalaisten asiakkaiden toiveet

Sujuvan asiointikokemusten varmistamiseksi Lidlin myymäläsuunnittelutiimi on tutkinut kotimaisten kuluttajien kaupassakäyntitapoja kyselyillä ja asiakkaiden liikkumista mittaavilla lämpökarttatutkimuksilla. Tulosten perusteella tuotejärjestys on suunniteltu uusiksi. Muun muassa hedelmät ja vihannekset sekä paistopistetuotteet sijaitsevat jatkossa asiakkaiden toiveiden mukaisesti myymälän sisäänkäynnin yhteydessä.

– Olemme kansainvälinen yritys, mutta toimimme aina paikallisesti. Ruokakaupan valikoimaa tai ruokakauppaa ei voi suunnitella tutkimatta ja analysoimatta paikallisia asiakkaita, Sipponen kertoo.

Ulkokuori muuttuu, mutta ydin pysyy – uudistukset eivät vaikuta hintoihin

Lidlin uusi myymäläilme on osa myymäläverkoston päivitystyötä, joka on välttämätöntä toiminnan sujuvuudelle. Myymälärakennusten kehittämisellä Lidl pyrkii takaamaan asiakkaille mukavat ja ajanmukaiset asiointiolosuhteet, eivätkä muutokset vaikuta hintoja korottavasti.

– Nyt tehtävässä myymäläilmeen uudistuksessa on kyse vuosikymmeniä vanhan myymälämallin päivittämisestä nykyaikaan. Muutos ei vaikuta hintoihimme, ja tarjoamme jatkossakin asiakkaillemme kokonaisedullisimman ostoskorin, Sipponen linjaa.

Uusi Lidl-ilme perustuu yhtenäiseen kansainväliseen konseptiin, jota Lidl-maat muokkaavat omassa aikataulussaan omille markkinoilleen sopiviksi. Muutos ulotetaan myös vanhoihin Lidl-myymälöihin, jotka remontoidaan uuden ilmeen mukaisiksi tulevien vuosien aikana.

– Myös olemassa oleva myymäläverkostomme remontoidaan ja modernisoidaan vähintään sisätilojen osalta seuraavien vuosien aikana vastaamaan uutta myymäläilmettä. Tämä investointi tehdään alueellisesti vaiheittain seuraavien parin vuoden aikana. Myymälämme ovat hyvillä liikepaikoilla. Siksi vanhankin myymäläverkoston modernisointiin tullaan investoimaan kymmeniä miljoonia euroja vuosittain. Tarkempi alueellinen aikataulu on vielä suunnitteilla, Sipponen sanoo.

Parannuksia myymälärakennusten tilaratkaisuihin ja toiminnallisuuteen

Uusi Lidl-ilme pitää sisällään lukuisia parannuksia myymälärakennusten toiminnallisuuteen. Näkyvin parannus asiakkaille on leveiden käytävien lisäksi vaipanvaihtotilalla varustettu asiakas-wc. Myymälän kaikki tilaratkaisut ovat aiempaa joustavampia, joten jatkossa erilaisten kaupan kyljessä toimivien muiden palveluiden tuominen Lidlin yhteyteen on helpompaa.

– Haluamme pitää liiketilamme joustavina, jotta erilaiset tilojen laajennukset ja muokkaukset jatkossa ovat helpompia toteuttaa. Hallituksen normienpurkutalkoiden uskomme tuovan helpotuksia muun muassa kiinteistöinvestointeihin ja kehitykseen. Kaupan omiin palveluihin voidaan tarvita lisäneliöitä tai halutaan tuoda uusia palveluita tai tiloihin halutaan ottaa vuokralaisia. Esimerkiksi Sodankylässä meillä on paistopisteen yhteydessä oma kahvila, kun asiointimatkat ovat asiakkaillamme pitkiä. Alkon myymälöitäkin meillä on eri paikkakunnilla vuokralaisena, Sipponen havainnollistaa.

Taustatoiminnoissa varastotiloja laajennetaan ja erityisesti pakaste- ja kylmävarastojen kapasiteettia lisätään. Myymälä toimii edelleen yhdessä kerroksessa, mutta rakennus on kaksikerroksinen. Toisessa kerroksessa sijaitsevat aiempaa merkittävästi suuremmat tauko- ja sosiaalitilat henkilöstölle sekä henkilöstön koulutustilat.

– Haluamme tarjota asiakkaillemme ja työntekijöillemme miellyttävät ja toimivat tilat ostosten tekemiseen ja työntekoon. Asiakasmäärien kasvaessa nyt tehtävät uudistukset ovat toivottuja ja mahdollistavat tuotteiden riittävyyden sekä asiakaspalvelun pitämisen hyvällä tasolla, Sipponen päättää.

Lisätietoja: viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.