Lidl tutki joulunviettoa 26 maassa – Suomessa korostuu hyvä ruoka ja hiljentyminen

Joulussa tärkeintä on rauhallinen yhdessäolo ja hyvä ruoka. Joulu aiheuttaa kuitenkin myös stressiä varsinkin niille, jotka ovat vastuussa joulun järjestelyistä. Tiedot käyvät ilmi tutkimuslaitos Nielsenin Lidlille tekemästä kansainvälisestä tutkimuksesta. Tutkimukseen osallistui 20 800 vastaajaa 25 Euroopan maasta sekä USA:sta.

• Naiset kokevat joulun järjestelyt enemmän stressaaviksi kuin miehet. Naiset toivovat enemmän tukea joulun valmisteluihin.
  • Eniten joulustressiä koetaan Tšekissä, Slovakiassa, Saksassa, Isossa-Britanniassa, Itävallassa ja Irlannissa.
  • Suomessa joulu yhdistetään ennen kaikkea hyvään ruokaan ja rauhalliseen yhdessäoloon.

– Joulu on vuoden suurin ruokajuhla kaikkialla Euroopassa ja ruokakauppana olemme luonnollisesti kiinnostuneita asiakkaidemme joulunvietosta. Mikä joulussa on tärkeää? Mikä stressaa ja mihin joulujärjestelyissä toivotaan tukea? Omalla valikoimallamme voimme auttaa tekemään joulusta kaikille helpon ja sujuvan, kertoo Lidlin markkinointipäällikkö Seppo Niemelä.

Yhteistä kaikissa tutkituissa maissa on se, että jouluun kuuluu yhdessäolo rakkaiden ja läheisten kanssa, hyvästä ruoasta nauttiminen ja lahjojen antaminen. Paljon yhteistä tutkituista maista löytyy myös siitä, missä ja miten joulua vietetään: useimmiten joulua vietetään yhä omassa kodissa ja oman perheen kesken. Suomessa korostuu muita maita selvemmin yksin tai pienessä piirissä joulua viettävien määrä: Suomessa 6 prosenttia vastaajista ilmoitti viettävänsä joulua yksin, kun eurooppalainen keskiarvo on 2 prosenttia.

Joulustressiä koetaan eri maissa hyvin eri tavoilla. Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa keskimäärin 53 prosenttia vastaajista koki joulua edeltävän ajan stressaavaksi. Eniten stressiä joulun järjestelyistä koettiin Tšekissä (67 %) ja Slovakiassa (59 %). Keskimääräistä enemmän joulustressiä koettiin myös Saksassa, Isossa-Britanniassa, USA:ssa, Itävallassa ja Irlannissa, joissa stressitaso oli noin 55 prosenttia. Kansainvälinen keskitaso kaikissa tutkituissa maissa oli 43 prosenttia. Kaikissa tutkituissa maissa suurimmat syyt joulustressiin ovat jouluvalmistelut ja lahjojen hankinta.

Suomalaisille joulussa tärkeää on hiljentyminen ja rauhoittuminen

Suomi erottuu muista tutkituista maista kun kysytään, mikä joulussa on tärkeintä. Akkujen lataaminen hiljentymällä on tärkeää lähes 80 prosentille suomalaisista vastaajista, kun kansainvälisesti katsottuna sitä pitää tärkeänä noin 60 prosenttia vastaajista. Ruotsalaisista vastaajista vain noin 25 prosentille ja tanskalaisista vastaajista noin 30 prosentille jouluna hiljentyminen on tärkeää.

Suomessa joulukuusen ja -koristeiden merkitys korostuu naispuolisten vastaajien joukossa: 86 prosenttia kyselyyn vastanneista naisista piti joulukuusta tärkeänä joulutunnelman kannalta, miehillä vastaava luku oli 74 prosenttia. Koristeet kuuluvat oleellisesti jouluun 94 prosentilla kyselyyn vastanneista naisista ja 86 prosentilla miehistä.

Tutkimuksessa kysyttiin myös, millaisia vaihtoehtoja nykyiselle joulunvietolle voisi olla. Suomalaisista vastaajista 47 prosenttia haluaisi matkustaa tai viettää lomaa.

Tutkimuksen taustatiedot: Tutkimuksen on toteuttanut tutkimuslaitos Nielsen. Tutkimus toteutettiin syyskuussa 2016 ja siihen vastasi yhteensä 20 800 henkilöä, jotka olivat iältään 18–65-vuotiaita. Suomesta joulunviettoa koskevaan kyselyyn vastasi tuhat henkilöä, joista 67 prosenttia on naisia ja 33 prosenttia miehiä. Tutkimus on osa Lidlin kansainvälistä joulukampanjaa, jolla pyritään kiittämään joulun tekijöitä ja mahdollistajia.

Lisätietoja:
Tiedottaja Anna Rissanen, Lidl Suomi Ky, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.

Lainaukset

Mikä joulussa on tärkeää? Mikä stressaa ja mihin joulujärjestelyissä toivotaan tukea? Omalla valikoimallamme voimme auttaa tekemään joulusta kaikille helpon ja sujuvan.
Seppo Niemelä, markkinointipäällikkö