Lidlin kananmunalinjaus on suunniteltu huolellisesti

Lidl Suomi tiedotti maanantaina luopuvansa virikehäkissä tuotetuista kananmunista. Aihe on herättänyt mediassa runsaasti keskustelua.

Lidlin päätös luopua virikehäkkikanaloissa tuotetuista kananmunista perustuu kansainvälisesti nähtävissä olevaan kehitykseen. Muualla Euroopassa siirtyminen häkittömään kananmunantuotantoon on ollut selkeä kehityssuunta jo pitkään. Saksassa Lidl luopui tästä tuotantomuodosta jo vuonna 2009 ja esimerkiksi Ruotsissa enää noin 20 % kananmunien tuotannosta on virikehäkkituotantoa. Lidlin Suomessa käyttämät tavarantoimittajat Dava Foods ja Satamuna ovat panostaneet vapaan kanan munien tuotantoon jo ennen tehtyä linjausta. Keskustelut niiden kanssa aloitettiin hyvissä ajoin ja siirtymä on toteutettu hyvässä yhteistyössä.

Lidlin Suomessa myymistä tuoreista kananmunista 100 % on kotimaisia ja sama koskee myös suurinta osaa tuorelihasta: Lidlin myymästä tuoreesta broilerista 100 %, sianlihasta lähes 90 % ja naudasta yli 85 % on kotimaista.

Kansainvälisenä toimijana Lidl tarjoaa asiakkailleen kotimaisten herkkujen lisäksi myös kansainvälisiä makuja. Tällä kertaa makujen ja tuotteiden sijaan Lidl nosti Suomessa esille muualla Euroopassa jo selkeän häkittömän kananmunantuotannon trendin.

Vastuullisuus ei toteudu yhdessä yössä

Tuotantoeläinten liikkumisvapauden ja elintilan lisääminen on tärkeä teema ja kiinnostaa yhä enemmän Lidlin asiakkaita. Kuluttajien lisäksi myös kaupalla itsellään on roolinsa yhteiskunnan kehittäjänä. Eri tuoteryhmiä koskevat vastuullisuuslinjaukset ovat yksi keino vaikuttaa toimintatapojen kehittymiseen.

Lidl-myymälöitä on tällä hetkellä 27 Euroopan maassa, ja jokaisessa toimintaympäristö on hieman erilainen – myös eläinten hyvinvoinnin osalta haasteet ovat erilaisia eri maissa. Valikoiman kehittäminen on kaikissa Lidl-maissa iso ja vakava asia, jossa edetään jokaisen maan tilanteen mukaan askel kerrallaan.

– Suomessa aika oli jo kypsä siihen, että luovumme virikehäkkikanojen munista, Lidl Suomen vastuullisuusasiantuntija Maija Järvinen toteaa. – Jokaisessa Lidl-maassa toimintaympäristö on erilainen ja luonnollisesti toimintamme mukautuu paikallisesti joka maassa.

Lidlille vastuullisuus on laatua

Lidlin tavoite on tarjota kuluttajille nyt ja tulevaisuudessa laadukkaita ja vastuullisesti tuotettuja tuotteita. Vastuullisuus on Lidlille olennainen osa laatua.

– Otamme Lidlissä valikoiman kehittämisen tosissamme ja pyrimme aina huipputuloksiin laadussa. Tärkein tavoitteemme on tarjota asiakkaillemme ympäri Suomen kokonaisedullisin ruokakori. Laatu ja edullinen hinta mahtuvat erinomaisesti samaan ostoskoriin, sanoo Lidl Suomen kaupallinen johtaja Timo Hansio.

Lisätietoja: vastuullisuusasiantuntija Maija Järvinen, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.