Lidlin kestokassin myynti poiki 50 000 euron lahjoituksen Pelastakaa Lapsille

Lidlin Omppu-kuosisen kestokassierän myyntihinnasta puolet eli yhteensä 50 000 euroa lahjoitetaan Pelastakaa Lapset ry:n Eväitä Elämälle -ohjelmaan. Syrjäytymisvaarassa olevia lapsia ja nuoria voi tukea kauppareissulla myös osallistumalla pullonpalautusarpajaisiin.

Pirteät Finlaysonin Omppu-kuosilla koristetut kestokassit tulivat myyntiin Lidl-myymälöiden kassoille marraskuussa. Jokainen kassin ostaja on tukenut syrjäytymisvaarassa olevia lapsia ja nuoria, sillä Lidl lahjoittaa puolet kassin kahden euron myyntihinnasta lyhentämättömänä Pelastakaa Lapset ry:n Eväitä Elämälle -ohjelmaan.

– Päätimme hyväntekeväisyyskohteen, valmistutimme kestokassit ja otimme ne myyntiin ennen joulua. Iloksemme kassit tekivät hyvin kauppansa ja nyt pääsemme luovuttamaan Pelastakaa Lapset ry:lle 50 000 euron potin lasten ja nuorten hyväksi, Lidl Suomen vastuullisuusasiantuntija Maija Järvinen sanoo.

Kampanjassa myydyt kestokassit ovat tilavia ja kestävät monen monta käyttökertaa. Finlaysonin suunnitteleman Omppu-kuosin ansiosta ne ovat myös tavallista kauniimpia.

– Hyvän kierre lähtee mahdollisuuksista, joita me aikuiset luomme nuorillemme. Yksi suurimmista syistä nuoren kelkasta putoamiselle on köyhyys. Lidlin Omppu-kassikampanjan tuoton avulla esimerkiksi 1250 lasta pääsee harrastamaan ja liikkumaan. Paikallisyhdistyksemme vievät tuen suoraan lapsiperheille eri puolille Suomea, kuvailee Pelastakaa Lapset ry:n varainhankinnan päällikkö Sari Meller.

Kestokassi ja pullonpalautusarpajaiset ovat arjen hyviä tekoja

Kestokassia suunniteltaessa Lidlillä oli hyväntekeväisyyden lisäksi tavoitteena houkutella asiakkaita käyttämään useammin kestokassia.

– Lidl on mukana Sitoumus2050:ssä, jolla kaupan ala pyrkii vähentämään muovikassien käyttöä. Kestokasseja käyttämällä voi vähentää muovin kulutusta ja muovin päätymistä luontoon. Kauniilla kassilla halusimme houkutella vaihtamaan muovikassin kestokassiin, Järvinen kertoo.

Paikoitellen Omppu-kuosisia kasseja on vielä saatavilla Lidl-myymälöistä. Niiden loputtua kassoilla myydään edelleen tavanomaisia kestokasseja.

– Olemme todella iloisia siitä, että asiakkaat ostivat kestokassia niin reippaasti. Sen ansiosta lahjoitus oli mahdollinen, Järvinen kiittää.

Lasten ja nuorten syrjäytymistä vastaan tehtävää työtä voi tukea milloin vain osallistumalla pullonpalautusarpajaisiin. Pullopanteilla voi tukea syrjäytymisvaarassa olevien vähävaraisten lasten ja nuorten harrastamista ja opiskelua Pelastakaa Lapset ry:n Eväitä Elämälle -ohjelman kautta. Samalla pääsee osallistumaan arpajaisiin.

Pelastakaa Lapset ry:n Eväitä Elämälle – Yhtäkään lasta ei jätetä -kampanja on osa Suomi 100 -ohjelmaa.

– Kannustamme kansalaisia ja muitakin yrityksiä mukaan taistelemaan nuorten syrjäytymistä vastaan. Me toivomme, että hyvän tekemisestä muodostuu suomalaisille arkiteko pullonpalautusautomaateilla tai vaikka kestokassiostoksilla, Meller Pelastakaa Lapset ry:stä sanoo.