Palautusarpajaisten yhtälö toimii kun osallistujia on tarpeeksi

Julkisuudessa on tänään kritisoitu Parpan myös Lidl-myymälöissä järjestämiä palautusarpajaisia siitä, että niistä hyväntekeväisyysjärjestöille tilitetyt tuotot ovat jääneet tavoiteltua alhaisemmiksi.

Palautusarpajaisissa on kyse pullonpalautusautomaatilla tapahtuvista arpajaisista. Panttiarpajaisin voi osallistua pantillisilla pulloilla ja tölkeillä palauttamalla ne pullonpalautus automaattiin ja painamalla ARVONTA-painiketta. Arvonta tapahtuu välittömästi ja kuluttaja saa tiedon arvonnan tuloksesta automaatin näytöltä sekä automaatin tulostamalta arpalipulta. Arpajaisissa on mahdollisuus voittaa lahjakortteja. Voitot lunastetaan kyseisen myymälän kassalta ostoksia vastaan päävoittoa ja 1000 euron voittoa lukuun ottamatta, joka lunastetaan ottamalla yhteyttä Parpa Oy:n asiakaspalveluun. Yhden arvan hinta on 5 senttiä.

Lidlin rooli arpajaisissa on tarjota laitteet arpajaisten järjestäjän eli Parpan käyttöön myymälöissään. Lidl on palautusarpajaisten kumppani, koska se haluaa tarjota asiakkailleen helpon tavan osallistua hyväntekeväisyyteen kauppareissun yhteydessä.

– Asiakkailtamme olemme saaneet palautetta, että Palautusarpajaiset ovat tavallista kauppareissua ja arkista pullonpalautusta piristävä ja hauska tapa auttaa, Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen sanoo.

Ei väärinkäytöksiä – arpajaisten yhtälö kuntoon suuremmalla osallistumisprosentilla

Suomessa uuden varainkeruutavan läpilyönti on vaatinut ja vaatii edelleen pitkäjänteistä työtä. Lidl tekee arpajaisten toimeenpanijan eli Parpan ja avustuskohteen kanssa yhteistyötä sen eteen, että panttiarpajaisten tunnettuus kasvaisi ja yhä useampi suomalainen osallistuisi arpajaisiin. Mitä enemmän osallistujia on, sitä suurempi on hyväntekeväisyyspotin osuus suhteessa toiminnan kuluihin. Tavara-arpajaislaki määrittelee, että vähintään 35 % voitoista palautuu kuluttajille. Voitot ovat nähtävissä reaaliaikaisesti Parpan verkkosivulta.

Arpajaisten hallinnossa ei ole tapahtunut väärinkäytöstä. Kyse on yhtälön toimivuudesta: hyväntekeväisyyteen lahjoitettu osuus arpajaisten tuloista kasvaa vasta kun osallistujia on tarpeeksi, Sipponen sanoo.

Esimerkiksi Norjassa Pantlotteriet-toimipaikkoja on yli tuplamäärä Suomeen verrattuna ja pullojen palauttajista yli 10 prosenttia osallistuu palautusarpajaisiin. Suomessa vastaava luku on alle yhden prosentin. Näin ollen arpajaisten järjestäjän, kaupan kuin tuettavan järjestön investointien suuruus verrattuna arpajaisten voluumiin on kovin hankala yhtälö Norjaan verrattuna.

Mielellään soisimme saman tulomekanismin myös Suomessa Pelastakaa Lapset ry:lle ja heidän tärkeälle työlleen vähäväraisten perheiden ja lasten Eväitä Elämälle -ohjelmaan. Lidl Suomi on myös lahjoittanut viime vuonna satatuhatta euroa suoraan Eväitä Elämälle -kampanjalle kestokassi-kampanjoiden tuottoja. Eli olemme edelleen halukkaita tekemään yhteistyötä ja tukemaan näitä hyviä tavoitteita, Sipponen jatkaa.

Lidl aikoo jatkaa yhteistyötä Parpan kanssa ja palautusarpajaisiin voi osallistua jatkossakin Lidlin pullonpalautusautomaateilla ympäri Suomen.

Lisätietoja: viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.