Puolet kotimaista ja puolet maailman makuja – kaupan tuotteiden kotimaisuus puhuttaa

Lidl kampanjoi kertomalla kotimaisten ja kansainvälisten tuotteiden voimasuhteista valikoimassaan. Yli puolet ketjun myymistä tuotteista on kotimaisia ja puolet maailman makuja. Ketjun tutkimusten mukaan asiakkaat arvostavat kotimaisuutta erityisesti tuoretuotteissa ja kasviksissa, mutta toisaalta hakevat kansainvälisiä vaihtoehtoja monissa muissa tuoteryhmissä. Kaupan valikoimaa kehitetään asiakkaiden ostokäyttäytymisen perusteella.

Viidentoista vuoden aikana Lidlin tuotemäärä valikoimassa on tuplaantunut alle tuhannesta tuotteesta yli kahteentuhanteen tuotteeseen. Tässä ajassa kotimaisten tavarantoimittajien määrä Lidlissä on viisinkertaistunut. Tällä hetkellä yli puolet Lidlin myymistä tuotteista on ostettu kotimaisilta tavarantoimittajilta. Euroissa laskettuna kotimaista alkuperää olevien tuotteiden osuus myydyistä elintarvikkeista on 55 prosenttia ja kiloissa laskettuna 58 prosenttia.

Kotimaisuus korostuu tuoretuotteissa, kansainväliset juustot houkuttelevat

Kuluttajat ovat nykyään entistä kiinnostuneempia ruuan alkuperästä. Suomalaiset arvostavat kotimaisia tuotteita erityisesti tuoretuotteissa, kuten liha- ja maitotuotteissa sekä kasviksissa. Viimeisen viidentoista vuoden aikana kotimaisten kasvisten osuus on Lidlissä tuplaantunut 25 prosentista yli 50 prosenttiin. Viimeisen vuoden aikana Lidlissä myydystä tuorelihasta 91 prosenttia oli kotimaista lihaa.

-          Kotimaisuus on ehdoton valtti esimerkiksi joulukinkun valinnassa. Taloustutkimuksen viime vuonna tekemän tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista ostaa kotimaisen kinkun. Lidlin jouluvalikoimassa kaikki kokonaiset kinkut ovatkin kotimaisia, sanoo Lidlin kaupallinen johtaja Timo Hansio.

Samanaikaisesti ruokakulttuuri kansainvälistyy ja asiakas toivoo saavansa lähikaupasta monipuolisesti myös maailmalta tuttuja makuja ja autenttisia, kansainvälisiä tuotteita. Esimerkiksi valtaosa Lidlin myymistä juustoista tulee maineikkaasta juustokulttuuristaan tunnetusta Keski-Euroopasta ja lähes neljäsosa on kotimaisia, suomalaisille tuttuja juustomakuja.

-          Toimintaperiaatteisiimme kuuluu, että ostamme tuotteet laadun perusteella sieltä, missä ne parhaiten osataan tehdä. Näin ollen esimerkiksi meillä myytävät bratvurstit tulevat Saksasta, croissantit Ranskasta ja hapankorppu, lihamakaronilaatikko, riisipiirakka ja monet muut Suomesta, Hansio jatkaa.

Faktaa kotimaisuudesta Lidlissä

• euroissa laskettuna 55 % myydyistä elintarvikkeista on kotimaisilta tavarantoimittajilta
  • kiloissa laskettuna 58 % myydyistä elintarvikkeista on kotimaisilta tavarantoimittajilta
  • myydystä tuorelihasta 91 % on kotimaista
  • broilerista 100 % on kotimaista
  • sianlihasta 89 % on kotimaista
  • naudanlihasta 72 % on kotimaista
  • tuoreista kananmunista 100 % on kotimaista
  • myydystä tuoremaidosta 94 % on kotimaista
  • 15 vuoden aikana kotimaisten kasvisten osuus on Lidlissä tuplaantunut 25 prosentista yli 50 prosenttiin.
  • 15 vuoden aikana Lidlissä kotimaisten tavarantoimittajien määrä on viisinkertaistunut.

Lisätietoja:
Viestintäpäällikkö Pilvi-Sisko Riikonen, p. (09) 2345 6400, media@lidl.fi.