Metsä Group myy Finsilva Oyj:n omistustaan Dasoksen metsärahastolle

Metsä Group lehdistötiedote 29.4.2015

Finsilva Oyj:n suurimmat omistajat Metsä Groupin emoyritys Metsäliitto Osuuskunta ja Taaleritehtaan metsärahasto II Ky ovat 28.4.2015 solmineet sopimuksen, jolla Metsäliitto Osuuskunta myy 30,13 prosenttia ja Taaleritehtaan metsärahasto II Ky 19,77 prosenttia Finsilva Oyj:n osakekannasta Dasos Capital Oy:n hallinnoimalle rahastolle.

Osakekauppa on määrä saattaa voimaan vuoden 2015 toisen vuosineljänneksen aikana, ja kaupalla on positiivinen vaikutus sekä Metsä Groupin että emoyritys Metsäliitto Osuuskunnan toisen vuosineljänneksen tulokseen. Kaupan seurauksena kumpikin myyjä omistaa 19,8 prosenttia Finsilva Oyj:stä. Dasoksen metsärahaston omistusosuudeksi muodostuu 50,1 prosenttia. Metsäliiton ja Finsilvan väliset pitkäaikaiset sopimukset puunmyynnistä ja metsänhoitopalveluista säilyvät voimassa.

Metsäjohtaja Juha Mäntylä, Metsä Group, puh. 010 4654 244

Metsä Group on vastuullinen metsäteollisuuskonserni, jonka tuotteiden pääraaka-aine on uusiutuva ja kestävästi kasvatettu pohjoinen puu. Metsä Group keskittyy pehmo- ja ruoanlaittopapereihin, ensikuitukartonkeihin, selluun, puutuotteisiin sekä puunhankintaan ja metsäpalveluihin. Sen korkealaatuisissa tuotteissa yhdistyvät uusiutuva raaka-aine, asiakaslähtöisyys, kestävä kehitys sekä innovatiivisuus. Metsä Groupin liikevaihto vuonna 2014 oli 5,0 miljardia euroa, ja se työllistää noin 10 500 henkilöä. Konsernilla on toimintaa noin 30 maassa. Metsä Groupin emoyritys on Metsäliitto Osuuskunta, jonka omistaa noin 122 000 suomalaista metsänomistajaa.