Michelin talvirenkaiden testikeskuksen omistajaksi Ivalossa

Michelin on ostanut Ivalossa sijaitsevan talvirenkaiden testikeskuksen, josta tulee osa yhtymän Euroopan teknologiakeskusta. Michelin tehostaa näin henkilö- ja pakettiautojen sekä raskaan kaluston talvirenkaidensa testaus- ja tyyppihyväksyntätoimintoja Euroopassa. Kaupan kohteena oleva testikeskus on toiminut lähes kaksikymmentä vuotta Ivalossa alueella, joka paikallisesti tunnetaan Kettutarhan nimellä siellä aikoinaan toimineen turkistarhan vuoksi.

Vuonna 2016 tulee kuluneeksi 70 vuotta Oy Suomen Michelin Ab :n perustamisesta, ja uuden testikeskuksen omistajana Michelin on entistä vankemmin läsnä Suomessa.

Michelin aloitti talvirengastestaukset Suomen Lapissa jo 1980-luvulla. Kettutarhan alueella sijaitsevan testikeskuksen valmistuttua 1990-luvun lopulla Michelin teki sen kanssa sopimuksen, joka antoi yksinoikeuden testikeskuksen käyttöön. Siitä lähtien se on toiminut tärkeänä tukikohtana Michelinin kevyen ja raskaan kaluston talvirenkaiden testejä ja tyyppihyväksyntäkokeita varten. Michelinin nyt asettuessa testikeskuksen omistajana pysyvästi Ivaloon se varmistaa pohjoisiin talviolosuhteisiin tarkoitettujen renkaiden testaamiseen vaadittavan erikoisosaamisen jatkuvuuden. Ivalon testikeskus täydentää yhtymän talvitestausmahdollisuuksia erilaisissa olosuhteissa Alppien korkeuksista ja sisätestihalleista Suomen Lapin aavoille.

Ivalon talven vaativat olosuhteet ja lumen laatu - joka poikkeaa täysin Keski-Euroopan ja Alppien lumen laadusta - tarjoavat ihanteelliset testiolosuhteet. Ivalossa suoritetaan muun muassa EU-vaatimusten mukaisia testejä, joiden läpäisemistä edellytetään 3PMSF-merkinnän saamiseksi. 3PMSF-symboli (3 Peak Mountain Snow Flake eli 3 vuorenhuippua ja lumihiutale) renkaan sivussa osoittaa sen suorituskykyä erittäin vaativissa talviolosuhteissa.

Avainlukuja Michelinin talvirengastesteistä:
- 2000 talvirengasta testattiin vuoden 2014 aikana Ivalon radoilla. Näistä 400 oli raskaan kaluston renkaita ja 1600 henkilö- ja pakettiauton rengasta.
- 1/3 testatuista renkaista kuuluu X Ice -rengassarjaan, joka on kehitetty erittäin vaativiin talviolosuhteisiin Pohjoismaiden ja Venäjän markkinoille
- 2/3 testatuista renkaista kuuluu keskieurooppalaiseen talveen tarkoitettuun Alpin-sarjaan
- 270 000 km testikilometriä on ajettu Pohjolan arktisilla radoilla vuodesta 1988 lähtien. Se merkitsee keskimäärin 10 000 kilometriä vuodessa; lisäksi Euroopan Alppien testiradoilla ajetaan vuosittain 20 000 testikilometriä.

4 maata, joissa Michelin tekee talvirengastestejä Suomen lisäksi:
- Ranska
- Yhdysvallat
- Japani
- Ruotsi

Ivalossa suoritettavat testit:
- Liikkeellelähtö/kiihdytys lumella
- Jarrutus lumella
- Eteneminen lumella
- Käsittely lumella (aikamittaus)
- Sivuttaispito lumella
- Eteneminen jäällä