Ivalo Arctic ice testing centre i Finland blir brukt til å teste dekk på vinterføre, og eies nå av Michelin-gruppen

Michelins europeiske teknologisenter har offisielt tatt eierskap til det arktiske testsenteret ved Fox Farm, Ivalo i Finland for å forsterke test- og godkjenningsrutiner til vinterdekk for personbiler, varebiler og lastebiler.

Som en pioner på 80-tallet, har Michelin drevet senteret eksklusivt i over 20 år. Her har de regelmessig gjennomført test- og godkjenningsrutiner for vinterdekk. Ved å nå ta eierskap til senteret vil Michelin kunne garantere at de kontrollerer deres eget testutstyr og kan forsterke sine ressurser for vintertestoperasjoner som strekker seg fra alpine fjellpass til det finske slettene.

De ekstreme klimaforholdene i Ivalo og kvaliteten på snøen som har en annen konsistens sammenlignet med alpin snø, garanterer optimale testforhold. Spesielt testet på senteret er 3 PMSF (3 Peaks Mountain Snow Flake, den europeiske sertifiseringen for vinterdekkytelser) sertifiserte dekk.

I 2016 feirer Michelin 70 år i drift i Finland.

Nøkkelfakta om Michelin: Testing av dekk på vinterføre:
- 2000 vinterdekk ble testen av Michelin i 2014 på Ivalobanen, inkludert 400 lastebildekk og 1600 person- og varebildekk
- 1/3 av disse dekkene ble testet på «X Ice Range» spesielt utviklet for ekstremt kalde områder som Norden og Russland
- 2/3 av dekkene ble testet på den alpine banen, dedikert for resten av Europa
- 270.000 km har blitt tilbakelagt på snø og is i områder over den arktiske grensen siden den første testserien i 1988. Dette tilsvarer et snitt på 10.000 km per år, i tillegg til 2000 ekstra kilometer fra tester gjennomført i alpine forhold i Sør-Europa hvert år

4 andre land hvor Michelin tester dekk på vinterføre:
- Frankrike
- USA
- Japan
- Sverige

Type tester som blir gjennomført på Ivalo:
- Start / akselerasjon på snø
- Bremsing på snø
- Trekkraft på snø
- Tidsbestemt testing for adferd på snø
- Transversalt grep på snø
- Trekkraft på is
- Bremsing på is
- Transversalt grep på is
- Tidstester på isbane
- Piggretensjon
- Start på is

Ivalosenteret:
Ivalo er lokalisert 300 km nord for polarsirkelen med temperaturer mellom 0° og -30° (fra november til slutten av mars).
Senteret dekker 60 hektar hvor 20 hektar er baner:

- 1 bane for snøtesting med en lengde på 1.7 km

- 5 x 500 – 800 plattformer for langsgående testing (brems og akselerasjon)

- 2 isbaner

- 4 rundbaner for testing av transversalt grep

- 1 x 8% rampe dedikert til start- og akslerasjonstesting

Tekniske bygg (montering, dekkoppbevaring og vedlikehold av kjøretøy)

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)