Magnum Photos -kuvatoimiston kaksi valokuvaajaauuden Lumix GX7 -kameran käyttäjinä

Panasonic on sopinut yhteistyöstä maailman tunnetuimpiin kuvatoimistoihin kuuluvan Magnum Photosin kahden valokuvaajan kanssa. Valokuvaajat Ian Berry ja Thomas Dworzak käyttävät LUMIX DMC-GX7 -kameraa työssään.

Ian Berry and Thomas Dworzak valittiin testaamaan työssään kameran ominaisuuksia, kuten uutta 16 megapikselin Digital Live MOS -kuvakennoa ja Venus Engine -prosessoria. Valokuvaajat tarkastelevat mm. peilittömän LUMIX GX7 -järjestelmäkameran nopeutta, tarkkuutta ja muita ominaisuuksia.

Valokuvaajat edustavat kuvatoimistoa, joka on tallentanut kuviksi tärkeimpiä tapahtumia maailmassa Espanjan sisällissodasta nykyhetkeen. He saivat käyttöönsä kameran, jonka muotoilu muistuttaa perinteisen valokuvauksen ajoista, mutta laatu ja suorituskyky vastaavat vaativienkin valokuvaajien vaatimuksia. Kevyttä ja kompaktia kameraa ja laajaa Micro Four Thirds -objektiivien valikoimaa on helppo kuljettaa mukana.

“On mahtavaa voida pitää mukana tällaista kameraa ja taskuun mahtuvia objektiiveja. Tämä suoraan sanottuna muuttaa elämäni. Kamerassa on uskomaton dynamiikka. Se säilyttää kirkkaidenkin kohtien sävyt, vaikka olen uskonut niiden kadonneen, mutta samaan aikaan tallentaa sävyt varjoissa”, sanoo Ian Berry. Hän loi maineensa työskentelemällä Daily Mailille ja myöhemmin Drumille. LUMIX GX7 -kameraa hän käytti mm. matkallaan Roomassa.

Ianin kuvaamista helpotti oleellisesti myös GX7:n peilittömissä järjestelmäkameroissa ainutlaatuinen[1], sisäänrakennettu, 90 astetta kääntyvä Live View Finder (LVF) -etsin.

“Etsimen kautta näen paremmin kuin paljaalla silmällä ja voin nostaa ISO-herkkyyden todella suureksi. Tämä avaa kokonaan uusia mahdollisuuksia.

Thomas Dworzak puolestaan lähetettiin Tbilisiin Georgiaan, missä hänen tehtävänään oli tallentaa ihmisten, liikkeen ja värien rikkautta. LUMIX GX7:n äänettömän laukaisun ansiosta hän kykeni kuvaamaan kenenkään huomaamatta.

“Yksi tämän kameran erinomaisista ominaisuuksista on laukaisuäänen puuttuminen. Se on mahtavaa. Olen aiemmin käyttänyt puolet ajastani yskimällä peittääkseni suljinäänen”, Thomas sanoo.

Thomas vietti suurimman osan 1990-luvusta Kaukasuksen sodissa ja konflikteissa. Kun häneltä kysyttiin, mitä Tbilisi kuvauskohteena tarjosi GX7:ää käyttävälle kuvaajalle, Thomas vastasi: “Olen kuvannut paljon sotaa Tšetšeniassa ja Kaukasuksella 90-luvulla. Nyt haasteenani oli dokumentoida sitä, miten Georgia on muuttunut näinä vuosina.”

“Oli todella mukavaa käyttää vain yhtä kameraa. LUMIX GX7:n lisäksi en enää tarvitse mitään muuta.”

Sekä Ian että Thomas ovat Berlinin kansainvälisillä IFA-messuilla (6.–11. syyskuuta) esittelemässä kuviaan ja kertomassa kokemuksistaan.

Lisätiedot ja testilaitteet:

Viestintätoimisto Conexio
Kimmo Kuokka
panasonic@conexio.fi

[1] Tilanne 1. elokuuta 2013

Esittelyssä Panasonic

Panasonic Corporation on maailman johtava elektroniikka-alan kuluttaja- ja yritystuotteiden sekä teollisuuden laitevalmistaja. Tämä vuonna 1918 perustettu konserni on laajentunut globaaliksi. Siihen kuuluu 500 eri puolilla maailmaa toimivaa yritystä. Sen pääkonttori sijaitsee Osakassa Japanissa, ja sen nettoliikevaihto 31.3.2013 päättyneellä tilikaudella oli yhteensä 7,30 biljoonaa jeniä (68 miljardia euroa). Panasonic pyrkii tuottamaan lisäarvoa innovaatioillaan, jotka helpottavat elämää ja tekevät maailmasta paremman. Panasonicista on lisätietoja osoitteessa http://panasonic.net/.

Panasonic Nordic toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Sen vuotuinen liikevaihto on yli 2 miljardia Ruotsin kruunua, ja sen palveluksessa työskentelee noin 80 työntekijää. Pohjoismaissa se markkinoi ensisijaisesti audio/video-, Hifi-, kodinkone-, lämpöpumppu-, akku-, tietoliikenne ja valvontatuoteryhmiä, ammattikäyttöön tarkoitettuja broadcast-laitteita sekä elektroniikkakomponenteja. Panasonicista yrityksenä ja tavaramerkistä on lisätietoja sivustossa www.panasonic.fi.