Pusikko muuttui tapahtumapuistoksi

Ramboll Finland Oy, lehdistötiedote 12.6.2015

Hämeenlinnassa toimii kesäkuusta lähtien Suomen suurin tapahtumapuisto. Kantolan vanha saha-alue sai näin kustannustehokkaasti uuden elämän, kun suunnitteluvaiheessa syntyi oivallus pahoin pilaantuneen maaperän muuttamisesta haitattomaksi.

Hämeenlinnan kaupungin omistaman Linnan Kehitys Oy:n päätehtäviin kuuluvat Hämeenlinnan elinvoimaisuuden ja tunnettuuden kasvattaminen sekä uusien palvelujen tuottaminen niin kaupunkilaisille kuin vierailijoillekin. Hämeenlinnan logistinen sijainti on erinomainen, mikä tekee suurtenkin, kaupunkia ja sen imagoa kehittävien tapahtumien järjestämisen mielekkääksi. Toukokuussa valmistunut Kantolan tapahtumapuisto on tästä edustava esimerkki.

_Lähdimme siitä, että tapahtumapuistossa tulee voida järjestää mahdollisimman monipuolisia ja monenkokoisia tapahtumia megakonserteista pienehköihin näyttelyihin ja yritystapahtumiin. Kantolan puistoalue sopii erinomaisesti myös vaikkapa lemmikkieläintapahtumiin, kertoo toimitusjohtaja Mervi Käki Linnan Kehitys Oy:stä.

Hän pitää hyvänä saavutuksena, että näin mittava investointi lopulta toteutui näinä tiukkojen kuntatalouksien aikoina. Ilman suunnittelun aikana jalostunutta ideaa pilaantuneen maan peittämisestä puhtaammilla maamassoilla hanke olisi kuitenkin saattanut jäädä toteutumatta.

_Kun kustannukset putosivat toteutuksen laadun lainkaan kärsimättä murto-osaan hankkeen alussa lasketuista, meidän oli suhteellisen helppo saada hankkeellemme poliittisten päättäjien tuki. Rambollin geoteknistä ja muuta osaamista myönteisen päätöksen tukena ei voi yliarvioida, Käki sanoo.

Jyhkeitä lavoja ja yli 50 rekkaa

Heti ensimmäisenä kesänä Kantolan tapahtumapuistossa voi kokea täkäläisittäin ainutlaatuisen mittavan elämyksen, kun australialainen rockyhtye AC/DC saapuu Hämeenlinnaan konsertoimaan. Yleisöä on Mervi Käen mukaan odotettavissa vähintään 50 000.

―Tuottajavastuu on toki muualla. Sen kantaa New Yorkiin pörssiin kuuden miljardin dollarin vuosiliikevaihdollaan listattu Live Nation, jonka kanssa olemme tehneet yhteistyötä hankkeemme alusta alkaen, Mervi Käki kertoo.

Mittavaan konserttiin tarvitaan myös mittavat infrarakenteet. Suunnittelutehtävä on ollut vaativa sekä geoteknisesti että logistiikan ja kunnallistekniikan näkökulmasta. Maarakenteet on pitänyt suunnitella kantaviksi, koska pilaantuneen maan päälle on läjitetty paksuimmillaan jopa neljä metriä pilaantumatonta maata. Näin alueelle on noussut näkymää lavalle parantamalla yleisöä palveleva katsomokukkula.

_Olemme käyttäneet paljon mietintäaikaa sekä yleisön että artistien ja muiden tapahtumiin osallistuvien viihtyvyyden varmistamiseen. Tekniikka alueella palvelee sekä pieniä että suuria tapahtumia. Puitteet ovat huikeat – jään mielenkiinnolla odottamaan heinäkuun konserttia, kertoo pääsuunnittelija Jani Lepistö Ramboll Finland Oy:stä.

Logistiikan hallinta on ollut erityinen haaste suunnittelussa. Esimerkiksi AC/DC:n 22. heinäkuuta pidettävän konsertin tekniikka kuljetetaan paikalle 40, mahdollisesti jopa 60 rekalla. Niiden pääsy alueelle ja alueelta tulee hoitua niin, että puiston herkät rakenteet ovat pidettävissä kunnossa mahdollisimman vaivattomasti. Myös reitit on pitänyt miettiä tarkoin, jotta puiston käyttäjien viihtyvyys ei kärsi edes hetkellisesti.

Jani Lepistö, jani.lepisto@ramboll.fi, puh. 040 563 2470

Ramboll on johtava kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys. Säätiöomisteisessa yhtiössämme työskentelee yli 12 300 eri alojen ammattilaista globaalisti. Suomessa toimimme maanlaajuisesti 1 900 asiantuntijan voimin. Tarjoamme infrastruktuurin, ympäristön ja rakennusten suunnitteluun, rakennuttamiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä johdon konsultointiin liittyviä asiantuntijapalveluita. Työmme tavoitteena on luoda aidosti koko yhteiskunnan toimintaa kehittäviä ratkaisuja. Tässä onnistumisen takaa osaava ja näkemyksellinen henkilöstömme.

Pidän hyvänä saavutuksena, että näin mittava investointi lopulta toteutui näinä tiukkojen kuntatalouksien aikoina. Ilman suunnittelun aikana jalostunutta ideaa pilaantuneen maan peittämisestä puhtaammilla maamassoilla hanke olisi kuitenkin saattanut jäädä toteutumatta.
Mervi Käki, Linnan Kehitys Oy
Jani Lepistö, Ramboll