Stora Enso myy osuutensa Arapotin tehtaasta Brasiliassa

STORA ENSO OYJ PÖRSSITIEDOTE 31.12.2015 klo 13.00 EET

Stora Enso on sopinut myyvänsä koko 80 prosentin omistusosuutensa Paranássa, Brasiliassa sijaitsevasta aikakauslehtipaperia tuottavasta Arapotin tehtaasta chileläiselle paperintuottajalle Papeles Bio Biolle. Osakkeiden kauppahinta on noin 21 miljoonaa euroa riippuen tavanmukaisista tarkennuksista kaupantekopäivänä. Myyntitappio on noin 27 miljoonaa euroa ja se esitetään kertaluonteisena eränä Stora Enson vuoden 2015 viimeisen neljänneksen tuloksessa. Omistusosuuden myynti vähentää Stora Enson nettovelkaa noin 18 miljoonaa euroa.

Kaupan arvioidaan toteutuvan vuoden 2016 ensimmäisen neljänneksen aikana ja se vaatii vielä viranomaisten hyväksynnän. Kaupan toteuduttua kertyneet valuuttakurssien muuntoerotappiot siirretään oman pääoman rahastosta tuloslaskelmaan. Kertyneet muuntoerotappiot ovat 30.11.2015 kirjattujen valuuttakurssien perusteella noin 30 miljoonaa euroa.

Arapotin puuviljelmäyhtiö, joka omistaa 30 000 hehtaaria puuviljelmiä ja jossa Stora Ensolla on 20 prosentin omistusosuus, ei kuulu kauppaan.

Vuoden 2015 lukujen perusteella kaupan odotetaan pienentävän Stora Enson liikevaihtoa noin 100 miljoonaa euroa.

”Arapotin tehdas on teknisesti hyvässä kunnossa ja sillä on vakiintunut asiakaskunta. Uskon, että sille on etua olla osana chileläistä yhtiötä, jolla on sanomalehtipaperin tuotantoyksikkö lähellä tehdasta”, sanoo Stora Enson Paper-divisioonan johtaja Kati ter Horst.

Arapotin tehdas on ainoa päällystetyn aikakauslehtipaperin (LWC) valmistaja Etelä-Amerikassa. Suurin osa tehtaan tuotannosta myydään kotimaisille markkinoille ja loput muihin Latinalaisen Amerikan maihin. Tehtaan vuotuinen tuotantokapasiteetti on 185 000 tonnia LWC-paperia ja se työllistää 320 henkilöä. Chileläinen metsäteollisuusyhtiö Arauco omistaa 20 prosenttia Arapotin tehtaasta.

Tietoja ostajasta
Papeles Bio Bio S.A. on chileläinen sanomalehtipaperin ja mekaanisesta massasta valmistettujen erikoispaperien valmistaja, jolla on tehtaat Chilessä ja Brasiliassa. Papeles Bio Bion vuotuinen paperintuotantokapasiteetti on noin 300 000 tonnia. Yhtiö palvelee Etelä-Amerikan tärkeimpiä sanomalehtipaperin tuottajia ja kaupallisia painotaloja. Sen omistaa chileläisten ja kansainvälisten sijoittajien yhteenliittymä.

Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja puh. 040 763 8767
Hanne Karrinaho, talousviestintäjohtaja, puh. 02046 21446

Stora Enso on johtava maailmanlaajuinen uusiutuvien pakkaus-, biomateriaali-, puu- ja paperiratkaisujen tuottaja. Tavoitteenamme on korvata uusiutumattomat materiaalit innovoimalla ja kehittämällä uusia tuotteita ja palveluita, jotka perustuvat puuhun ja muihin uusiutuviin materiaaleihin. Työllistämme noin 27 000 henkilöä yli 35 maassa, ja liikevaihtomme oli vuonna 2014 10,2 miljardia euroa. Stora Enson osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä (STEAV, STERV) ja Nasdaq Stockholm AB:ssa (STE A, STE R). Lisäksi Stora Enson ADR-todistuksilla (SEOAY) käydään Yhdysvalloissa kauppaa OTC-listalla International OTCQX:ssa. www.storaenso.com

Ulla Paajanen-Sainio, sijoittajasuhdejohtaja puh. 040 763 8767