Stora Enso avyttrar sitt ägande i brasilianska bruket Arapoti

STORA ENSO OYJ BÖRSMEDDELANDE 2015-12-31 kl. 13.00 EET

Stora Enso har undertecknat ett avtal om att sälja hela sitt ägande om 80 % av aktierna i tidningspappersbruket Arapoti i Paraná i Brasilien till den chilenska papperstillverkaren Papeles Bio Bio. Köpeskillingen för aktierna är cirka 21 MEUR givet sedvanliga justeringar på balansdagen. Realisationsförlusten uppgår till cirka 27 MEUR och kommer att tas upp som en engångspost i Stora Ensos resultatredovisning för fjärde kvartalet 2015. Affären kommer att minska Stora Ensos nettoskuld med ungefär 18 MEUR.

Transaktionen är villkorad godkännande av myndigheterna och förväntas slutföras under första kvartalet 2016. När transaktionen är slutförd kommer ackumulerade omräkningsförluster att föras över till resultaträkningen. Baserat på valutakursen den 30 november 2015 beräknas den ackumulerade omräkningsförlusten uppgå till 30 MEUR.

Arapotis plantagebolag, som äger 30 000 hektar plantager, och som Stora Enso äger 20 % av aktierna i, ingår inte i affären.

Baserat på 2015 års siffor kommer affären att minska Stora Ensos omsättning med ungefär 100 MEUR.

− Arapoti-bruket är i bra skick tekniskt sett och har en lojal kundbas. Jag tror att det kommer att vara positivt för bruket att ingå i ett chilenskt företag med ett tidningspappersbruk i närheten, säger Kati ter Horst, EVP och chef för Stora Ensos pappersdivision.

Arapoti-bruket är Sydamerikas enda tillverkare av bestruket journalpapper, s.k. LWC. Största andelen av produktionen säljs på den inhemska marknaden och resten till andra latinamerikanska länder. Bruket har en produktionskapacitet på 185 000 ton LWC per år och anställer 320 personer. Arauco, ett chilenskt skogsindustriföretag, äger 20 % av Arapoti-bruket.

Om köparen
Papeles Bio Bio S.A. är en chilensk tillverkare av tidningspapper och mekaniskt specialpapper med ett bruk i Chile och ett i Brasilien. Papeles Bio Bio producerar ungefär 300 000 ton papper per år som säljs till de större tidningarna och tryckerierna i Sydamerika. Företaget ägs av ett konsortium bestående av chilenska och internationella investerare.

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell, SVP Press Sverige, tel. +46 722 410 349
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 40 763 8767

Stora Enso är en ledande global leverantör av förnybara lösningar inom förpackningar, biomaterial, träprodukter och papper. Vårt mål är att ersätta icke förnybara material genom att skapa och utveckla nya produkter och tjänster som bygger på trä och andra förnybara material. Företaget har cirka 27 000 medarbetare i över 35 länder och omsättningen 2014 uppgick till 10,2 miljarder EUR. Stora Ensos aktier är noterade på Nasdaq Helsinki Oy (STEAV, STERV) och Nasdaq Stockholm AB (STE A, STE R). Dessutom handlas Stora Ensos amerikanska depåbevis ADR (SEOAY) som onoterade värdepapper på International OTCQX-listan i USA. www.storaenso.com

För ytterligare information, kontakta:
Carl Norell, SVP Press Sverige, tel. +46 722 410 349
Ulla Paajanen-Sainio, SVP, Investor Relations, tel. +358 40 763 8767