Kansallisteatterin syyskausi avattiin tänään tiistaina – painopisteinä laadukas kotimainen draama ja komedia

”Vaikeina aikoina taiteen merkitys kasvaa”, totesi pääjohtaja Mika Myllyaho, joka esitteli teatterin syysohjelmiston yleisölle.

Katso pääjohtaja Mika Myllyahon avajaispuhe tästä.

Kansallisteatterin syyskausi avattiin Suurella näyttämöllä tiistaina 9. elokuuta. Avajaisissa kerrottiin Kansallisteatterin tulevan syksyn monipuolisesta ohjelmistosta, jossa painottuvat laadukas kotimainen draama ja komedia. Avajaisissa nähtiin kohtaukset syyskuun kantaesityksistä Sumu (Juha Jokela) ja 60 (Veera Tyhtilä). Juhlavuoden 2017 ohjelmisto julkaistaan lokakuussa.

Aloittaessaan nyt seitsemättä vuottaan Kansallisteatterin pääjohtajana Mika Myllyaho korosti taiteen merkitystä vaikeina ja ristiriitaisina aikoina. ”Kansallisteatterin tehtävä on tehdä rohkeaa teatteria. Elämme maailmassa, jossa emme pääse karkuun ikäviä asioita. Näinä aikoina taiteen merkitys kasvaa”, Myllyaho toteaa. Myllyahon mukaan taiteen kieli yhdistää ihmisiä yli rajojen. ”Pidämme edelleen kiinni siitä eetoksesta, että Kansallisteatteri on taiteellinen teatteri”, pääjohtaja linjasi.

Mika Myllyahon avajaispuhe

tiedotuspäällikkö Mia Hyvärinen mia.hyvarinen@kansallisteatteri.fi p. 050 540 5062

Lisätietoa ohjelmistosta

Suomen Kansallisteatteri on vanhin suomenkielinen taiteellinen ammattiteatteri ja suomalaisen teatterin tärkein kohtaamispaikka. Tarjoamme näyttämöt parhaimmille tekijöille. Keskiössä on näyttämötaide, mutta myös Kiertuenäyttämön, Lavaklubin, YTYÄ-yleisötyön sekä uusien tuotantojen lähtökohtina ovat ammattitaito ja halu tehdä merkityksellisiä esityksiä, joista yleisö poistuu tyytyväisenä ja täynnä ajatuksia.