Martin McDonaghin menestysuutuus Hirttäjät tuoreeltaan Kansallisteatteriin

Lontoossa vastikään kantaesitetty mustanpuhuva komedia saa Suomen kantaesityksensä Mika Myllyahon ohjaamana Pienellä näyttämöllä 9. maaliskuuta.

Englantilais-irlantilaisen Martin McDonaghin uusin näytelmä Hirttäjät (Hangmen, 2015) vie svengaavan 1960-luvun pimeälle puolelle kammottavan hauskalla tavalla. Se kertoo Harry Wadesta (Petri Manninen), joka on pohjoisenglantilainen pubinomistaja ja Britannian toiseksi paras hirttäjä. Wade on tinkimättömien periaatteiden mies, joka tinkii periaatteistaan silloin kun siitä on harmia hänen pahimmalle kilpailijalleen Albert Pierrepointille, Britannian parhaalle hirttäjälle. Kun kuolemantuomio lakkautetaan vuonna 1965, ex-pyövelin käteen ei jää muuta kuin loistava menneisyys ja väljähtynyt paikallisjulkisuus vaimon, tyttären ja pubin kanta-asiakkaiden seurassa. Eräänä päivänä Waden kapakkaan ilmaantuu muukalainen, jonka aikeet ovat epämääräisen pahaenteiset. Häikäilemättömät miehet toimivat nopeammin kuin ajattelevat, ja jälki on sen mukaista.

Lontoon Royal Court Theatressa syksyllä 2015 kantaesitetyn teoksen Suomen ensiesityksen ohjaa Mika Myllyaho. Hän työskentelee jo toistamiseen teatterimaailman Quentin Tarantinoksi luonnehditun McDonaghin parissa. ”McDonagh kirjoittaa huipputerävää dialogia mustanpuhuvista aiheista.  Henkilökavalkadi on herkullisen satiirinen. Mustasta komediasta farssiksi kääntyvä Hirttäjät käsittelee omankädenoikeutta, joka nousee heikosta itsetunnosta. Samanmielisten joukossa kaikki ulkopuolinen koetaan uhkana, josta pitää päästä eroon keinolla millä hyvänsä”, ohjaaja Myllyaho kiteyttää brittiuutuuden ydinajatuksen.

ROOLEISSA Jani Karvinen, Tero Koponen, Petri Liski, Esa-Matti Long, Petri Manninen, Samuli Niittymäki, Ilja Peltonen, Heikki Pitkänen, Kristo Salminen, Paula Siimes, Alina Tomnikov ja Timo Tuominen

SUOMENNOS Sami Parkkinen
OHJAUS Mika Myllyaho
LAVASTUS Kati Lukka
PUKUSUUNNITTELU Tarja Simonen
MUSIIKKI Samuli Laiho
VALOSUUNNITTELU Ville Toikka
ÄÄNISUUNNITTELU Veli-Pekka Lahtela
NAAMIOINNIN SUUNNITTELU Jari Kettunen

Suomen kantaesitys Pienellä näyttämöllä 9.3.2016

Tekijät esiin! -keskustelutilaisuus Lavaklubilla 7.3. klo 17 — vapaa pääsy, tervetuloa!

pääjohtaja, ohjaaja Mika Myllyaho mika.myllyaho@kansallisteatteri.fi

Lisätiedot ja lehdistölipputoiveet
tiedotuspäällikkö Mia Hyvärinen mia.hyvarinen@kansallisteatteri.fi p. 050 540 5062