Østlandets beste forretningsideer kåret

OptiNose vant den regionale finalen for Oslo fylke i DnB NORs innovasjonskonkurranse med en ny metode for å bringe medikamenter til hjernen via nesen. Wavetrain vant den regionale finalen for Akershus og Østfold med en ny løsning for å sikre varsling av utsatte og usikrede togplanoverganger i verden.

OptiNose og Wavetrain får dermed en pengepremie på 200 000 kroner hver og plass i den nasjonale finalen i september, hvor premien er på hele 1 million kroner. Begge kåringene fant sted tirsdag 10. mai, i Marmorhallen i Oslo og på Park Inn på Gardermoen.

Per Djupesland i OptiNose sier det betyr mye for dem å vinne denne prisen:
-Den er en stor inspirasjon og en bekreftelse på at det vi har jobbet med i mange år, er riktig. Prisen gir oppmerksomhet og anerkjennelse. Vi tror det øker muligheten for å få tildelt forskningsmidler og håper selvsagt å gå helt til topps i konkurransen.

Richard Aarøe i WaveTrain Systems sier mye av det samme:
-Det betyr mye for et lite selskap å vinne en slik pris og utmerkelse. Ikke bare er den økonomiske verdien et godt bidrag, men markedsføringsmessig og overfor våre kunder viser en slik tildeling at også de finansielle og teknologiske miljøene i Norge har tro på oss.

Nyttige ideer
Juryene la blant annet vekt på at vinnerideene ikke bare har et bedriftsøkonomisk potensial, men også kan gi stor samfunnsnytte og muligheter for samfunnsøkonomiske besparelser.
OptiNoses nye anvendelse av teknologi for å bringe medikamenter til hjernen via nesen kan gjøre det lettere å utvikle nye og bedre medikamenter mot hyppig forekommende og alvorlige lidelser som Alzheimers sykdom, Parkinsons sykdom, multippel sklerose , depresjon og schizofreni.
Wavetrain Systems løsning vil redusere investerings-, installasjons- og vedlikeholdsutgifter knyttet til planoverganger vesentlig fra dagens kostnadsnivå. Løsningen er basert på at lydbølger i skinnegangen vil få varslingslys til å bli tent og  bommer og bruer til å heve seg når de skal.

Syv regionale finaler
Totalt gikk 33 bedrifter/ideer av 716 påmeldte fra hele landet videre til syv regionale finaler i DnB NORs innovasjonskonkurranse. De fem andre regionale finalene avholdes i Stavanger i dag, 12. mai, på Gjøvik 19. mai, i Bergen 23. mai, i Tønsberg 30. mai og i Trondheim 31. mai. Den nasjonale finalen vil finne sted i Oslo 6. september. Her vil det i tillegg til hovedpremien på 1 million kroner bli delt ut en ”Folkets pris” på 100 000 kroner.

Anerkjent konkurranse
Årets konkurranse er den åttende i rekken etter at DnB NORs innovasjonspris ble lansert i 2003. Etter årets konkurranse har cirka 3 700 ideer kjempet om DnB NORs innovasjonspris, som blir sett på som en av Norges viktigste innovasjonspriser.

Kontaktperson i OptiNose er Per Djupesland på tlf. nr. 480 90 610
Kontaktperson i WaveTrain Systems er Richard Aarøe på tlf. 938 600 58
Kontaktperson i DnB NOR er informasjonsdirektør Thomas Midteide, tlf. 962 32 017

Denne meldingen er sendt til deg fra DnB NOR. Hvis du vil strykes fra våre lister, vennligst send en e-post til kommunikasjon@dnbnor.no