Fortum er med på utviklingen av elektrisk luftfart

Fortum deltar i Helsinki Electric Aircraft Associations prosjekt for testing av et elektrisk drevet fly. Det første serieproduserte elektriske flyet kjøpt i Finland, Pipistrel Alpha Electro, er planlagt å ta sin første flytur 31. juli 2018 klokken 10.00 på Helsinki-Malmi flyplass.

«Vi tror at elektrifisering av transport er en av de mest effektive måtene å redusere utslipp av karbondioksid. Vi har vært en pioner i utviklingen og utvidelsen av ladeinfrastruktur for elbiler i Norden. Nå ønsker vi å bruke den erfaringen vi har fått om lading av elbiler i utviklingen av den raskt voksende elektriske luftfarten,» sier sjefteknolog Heli Antila i Fortum.

Bruken av elektrisitet i luftfart reduserer utslippene i atmosfæren og støy rundt flyplassene. Løsningen er å bruke fullt elektriske motorer i små fly og hybridteknologi i større passasjerfly.

«Ved å delta i det første elektriske flyprosjektet i Finland, vil vi få verdifull kunnskap om lading av elektriske flybatterier, batterilevetid og strømforbruk i ulike faser av flygingen. Vi kan bruke denne informasjonen i utviklingen og byggingen av luftfartsinfrastrukturen,» sier prosjektleder Tapio Poutiainen i Fortum.

I tillegg til å samle forskningsdata, vil det elektriske flyet, Pipistrel Alpha Electro, bli brukt i pilotopplæring.

«Fordi et elektrisk fly er billigere å bruke enn konvensjonelle fly, gjør det at flere kan melde seg på flyskole – både de som er entusiaster og de som drømmer om en pilotkarriere. Anslag viser at bruken av elektriske fly i flyskole kan redusere kostnadene for treningen med opptil en tredjedel,» sier Janne Vasama fra Helsinki Electric Airplane Association.

Tapio Poutiainen, Project Manager, Fortum, +358 50 343 6820, tapio.poutiainen@fortum.com

Fortum er ledende innen ren energi. Vi leverer strøm, varme, kjøling og smarte løsninger som forbedrer ressurseffektiviteten. Vi vil involvere våre kunder og samfunnet til å bli med på omstillingen til en renere verden. Vi sysselsetter omtrent 9 000 energispesialister i Norden og de baltiske landene, Russland, Polen og India. Vår omsetning i 2017 var 4,5 milliarder euro. Fortums aksjer er listet på Nasdaq Helsinki. www.fortum.no