Fortum selger sin 10 prosent eierandel i Hafslund Produksjon til Svartisen

Fortum har inngått en avtale om å selge sin eierandel på 10 prosent i Hafslund Produksjon Holding AS til Svartisen Holding AS, et norsk selskap eid av de finske energiselskapene Vantaan Energia Oy, Oy Turku Energia – Åbo Energi Ab og Oulun Seudun Sähkö. Fortum tilegnet seg eierandelen i Hafslund Produksjon som en del av restruktureringen av Fortum og Oslo kommunes eierskap i Hafslund i 2017.

Salgsprisen for aksjene er omtrent 160 millioner euro og transaksjonen forventes gjennomført i juni 2018. Fortum forventer en salgsgevinst på omtrent 75 millioner euro i Generation-segmentet i resultatene for andre kvartal 2018.

- Vår minoritetsandel i Hafslund Produksjon har vært en finansiell investering og er dermed ikke en kjerneaktivitet for Fortum. Vårt fokus er å generere kontantstrøm og operasjonell effektivitet, og vi vil fortsette å evaluere mulighetene for å optimalisere vår portefølje, sier finansdirektør Markus Rauramo i Fortum.

Hafslund Produksjon er et norsk vannkraftproduksjonsfirma. I 2017 utgjorde selskapets produksjon 3,2 terrawattimer (TWh).

Ingela Ulfves, Vice President, Investor Relations and Financial Communications, tlf. +358 40 515 1531

Måns Holmberg, Manager, Investor Relations and Financial Communications, tlf. +358 44 518 1518

Rauno Tiihonen, Investor Relations Manager, tlf. +358 10 453 6150

Fortum er ledende innen ren energi. Vi leverer strøm, varme, kjøling og smarte løsninger som forbedrer ressurseffektiviteten. Vi vil involvere våre kunder og samfunnet til å bli med på omstillingen til en renere verden. Vi sysselsetter omtrent 9 000 energispesialister i Norden og de baltiske landene, Russland, Polen og India. Vår omsetning i 2017 var 4,5 milliarder euro. Fortums aksjer er listet på Nasdaq Helsinki. www.fortum.no