Fortums elbilkunder kjører til månen hver uke

To tusen daglige ladinger hos Fortum Charge & Drive bidrar til at det spares 1 700 000 liter bensin og diesel i året!

Fortum Charge & Drives 40 000 kunder har tilgang til 900 ladestasjoner i Norge, Sverige, Finland og Island. Disse elbilistene lader to tusen ganger hver dag, og med strømmen de lader opp hos Fortum kjører de til sammen 2 millioner kilometer i måneden. Det utgjør ukentlig mer enn avstanden mellom Jorden og Månen!

Hadde disse reisene blitt gjort med bensin- eller dieseldrevne biler hadde det krevd omtrent 1 700 000 liter drivstoff i året.

– Ladbare biler utgjør en tredjedel av nybilsalget i Norge, og regjeringen har som mål at alle nye biler som selges etter 2025 skal være utslippsfrie. Hvordan elbiler forbedrer klimaet ser vi blant annet på mengden bensin og diesel de erstatter, og derfor har vi undersøkt hvor mye drivstoff våre ladestasjoner erstatter, sier leder Jan Haugen Ihle i Fortum Charge & Drive.

Om Fortum Charge & Drive

Fortum Charge & Drive er pionerer innen ladeløsninger for elbil og er virksomme i en rekke land. Ladenettverket består i de nordiske landene av 2000 ladestasjoner for elbil, hvorav 1500 av disse er i Norge, og benyttes av 80 000 elbilister. Alle ladestasjonene kan ses i dette kartet.

Skytjenesten Charge & Drive benyttes allerede av et 50-talls samarbeidspartnere i Norden. Hittil har selskap som Nissan, Renault, BMW, Volkswagen, McDonalds, St1 / Shell, KIWI, Shell/7-Eleven, IKEA, Thon/Timepark, ONEPARK og Q-Park valgt å samarbeide med Fortum Charge & Drive.

Bilder av Fortums ladestasjoner finnes på Fortums Flickr-side.