OBOS satser stort på solceller

OBOS satser på grønn energi. I sommer installeres et av Norges største solcelleanlegg fordelt på tre kjøpesentre, en helseinstitusjon og to kontorbygg i Oslo.

OBOS Forretningsbygg har signert kontrakt med Hafslund Varme som skal levere og installere OBOS’ første solceller i løpet av sommeren. Målet er at solcelleanleggene er i drift i løpet av høsten 2017. Til sammen vil de seks byggene produsere 1.000.000 kWh fornybar solstrøm i året og dekke 7400 kvadratmeter tak. Produksjonen av solstrøm tilsvarer energiforbruket til over 90 gjennomsnittlige Oslo-leiligheter [1] og betyr at installasjonen totalt blir den tredje største i Norge [2] .

— Dette er et viktig ledd i OBOS’ satsning på grønn og bærekraftig energi. Vi har satt oss et ambisiøst mål om å være selvforsynt med bærekraftig energi innen 2021. I tillegg til en allerede større satsning innen vannkraft ruller vi med dette nå også ut solceller i stor skala, sier Daniel Kjørberg Siraj, Konsernsjef i OBOS.

Solid samarbeidspartner

Det var Hafslund Varme som vant oppdraget da de leverte et solid tilbud og kunne vise til god gjennomføringsevne. Samlet er kontrakten Oslos hittil største leveranse innen installasjon av solceller på næringsbygg.

—Hafslund Varme leverte et tilbud som ivaretok våre ønsker på en god måte. De har lagt opp til en løsning tilpasset norsk klima som produserer maksimalt med strøm, selv ved dårlige lysforhold, sier Daniel Kjørberg Siraj.

– Vi i Hafslund Varme er takknemlige for tilliten OBOS viser oss med denne avtalen. Dette er et svært spennende prosjekt og et viktig ledd i utviklingen av fleksible energiløsninger som tilfredsstiller kundens ønsker og behov, sier Eirik F. Tandberg, konserndirektør for Hafslund Varme.

Denne installasjonen er et pilotprosjekt for OBOS og Hafslund Varme. Målet er at OBOS gjør seg erfaringer både med denne typen anlegg og leverandører, slik at det potensielt kan rulles ut lignende miljøtiltak på andre bygg eller borettslag i Norge.

[1] En gjennomsnittlig Oslo-leilighet bruker 11 000 KWh per år. (leiligheter der strøm er oppvarmingskilden)

[2] Merkeeffekten på anlegget beskrevet i avtalen er på totalt 1292 kWp.

kWp er effekten til et solcellepanel under standardbetingelser (bl.a. innstråling på 1000 Watt per kvadratmeter og en temperatur på 25 °C). http://solenergi.no/om-solenergi/10storste/