Michelin lanserer det første nordiske sommerdekket i Norge

Michelin CrossClimate er et revolusjonerende nytt sommerdekk som sørger for sikkerhet fra tidlig vår til sen høst. Takket være sin innovative teknologi gir dekket en enestående kombinasjon av ulike ytelser. Det er et sommerdekk tilpasset de vekslende nordiske værforholdene som råder i Norge, Sverige og Finland.

Michelin introduserer nå det nye Michelin CrossClimate-dekket i Norge – det første sommerdekket med vinteregenskaper.

- Vi har fire årstider i Norden, men velger tradisjonelt sett bare mellom to typer dekk – sommer- og vinterdekk. Om våren og høsten, når været og temperaturen er på sitt mest ustabile, er det derfor vanskelig for bilistene å finne det rette tidspunktet for dekkskifte, sier Michel Pfeiffer, markedssjef for personbildekk i Michelin Norden.

Det finnes i dag to kategorier av dekk på det norske markedet som begge har tydelige bruksområder, sommerdekk om sommeren og vinterdekk om vinteren. Vinterdekk er det beste valget når kjøreforholdene preges av is, snø, frost og slaps. Tradisjonelle sommerdekk presterer best i temperaturer over +7 grader. På vått og tørt føre i varmere temperaturer har ikke vinterdekk samme ytelse som et sommerdekk. Bruk av vinterdekk under slike forhold medfører minsket sikkerhet.

Michelin CrossClimate sørger for sikker kjøring i værforholdene som hersker i Norge fra tidlig vår til sen høst.

Utmerket på sommerveier
Michelin CrossClimate presterer på lik linje med Michelins sommerdekk på tørre og våte sommerveier[1]. Dekket har beste rangering - ‘’A’’ - i den europeiske dekkmerkingen for bremsing på våt vei.

Ekstra sikkerhet mellom tidlig vår og sen høst
Michelin CrossClimate sørger for ekstra sikkerhet mellom tidlig vår og sen høst ettersom det er merket med både M+S (Mud & Snow) og 3PMSF (3-Peak Mountain Snow Flake). 3PMSF er en sertifisering som viser til gode egenskaper på snø ved bremsing og akselerasjon. Dekket presterer på nivå med det sentraleuropeiske vinterdekket Michelin Alpin 5 i denne kategorien[2].

Mer for pengene
Michelin CrossClimate har en utmerket levelengde som kan sammenliknes med sommerdekket Michelin Energy Saver + ifølge tester gjennomført av Dekra Test Center[3].

- Michelin CrossClimate er utviklet for å håndtere det vekslende været som vår, sommer og høst kan by på i Norge. Alt fra tørt sommervær den ene dagen til nedbør og kalde temperaturer den andre, og til og med et uventet snøfall. Dermed gir dekket føreren økt sikkerhet gjennom disse tre årstidene sammenliknet med et tradisjonelt sommerdekk, avslutter Michel Pfeiffer i Michelin.

Michelin CrossClimates ytelse er et resultat av tre ulike teknologier:

- Intelligent ny gummiblanding - Takket være en veldig følsom gummiblanding øker dekkets evne til å gripe selv de minste ujevnheter på veien. Det nye dekket har et utmerket veigrep under varierende værforhold – tørre, våte eller snølagte veier.

- Kombinasjon av et unikt V-format dekkmønster og nye effektive lameller - Dette gjør at dekket har et utmerket grep på tørre veier og en bedre akselerasjon på snø. I tillegg får dekket en utmerket levelengde.

- Innovativ kombinasjon av skrå mønsterblokker og 3D-lameller for høy ytelse - Det nye dekket kombinerer sommer- og vinterteknologier. De bølgede og dype lamellene gir en kloliknende egenskap på snø som fører til bedre veigrep, men også effektiv oppbremsing på tørre veier.

Michelin CrossClimate er ikke et vinterdekk i henhold til norsk lov. I Norge er det bilførerens ansvar å sikre tilstrekkelig veigrep i forhold til underlaget, om nødvendig ved å montere vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Vinterdekk er merket med M + S (Mud & Snow), 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) og spesielt skikket for vinterkjøring. For vinterkjøring i Norge anbefaler Michelin bruk av sine vinterspesialister Michelin X-Ice North, Michelin X-Ice eller Michelin Alpin.

Michelin CrossClimate komplementerer Michelins øvrige sortiment av sommerdekk. Ved lanseringen kommer det nye dekket å være tilgjengelig i 23 dimensjoner fra 15 – 17 tommer, som dekker 66 prosent av behovet i det norske markedet. Ytterligere 20 dimensjoner vil lanseres i løpet av 2016.

Michel.in/CrossClimatePress

[1] Test av TÜV SÜD fra november 2014 til januar 2015 i dimensjonene 205/55 R16 og 195/65 R15
[2] Test av TÜV SÜD fra november 2014 til januar 2015 i dimensjonene 205/55 R16 og 195/65 R15
[3] Sammenliknbar livslengde med Michelin Energy Saver + ifølge gjennomsnittlig resultat av tester utført av Dekra Test Center mellom november 2014 og januar 2015 i dimensjonene 205/55 R16 og 195/65 R15.

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin har, som det ledende dekkselskapet, forpliktet seg til bærekraftig forbedring av mobilitet for mennesker og varer ved å produsere, distribuere og markedsføre dekk for alle typer framkomstmidler. Michelin tilbyr også innovative bedriftstjenester, digitale mobilitetstjenester og publiserer reiseguider, hotel- og restaurantguider, kart og veiatlas. Michelin har hovedkvarter i Clermont-Ferrand i Frankrike og avdelinger i 170 land, har 112 300 ansatte og 68 fabrikker i 17 land. Gruppens teknologisenter for forskning og utvikling har avdelinger i Europa, Nord-Amerika og Asia. (www.michelin.com og www.michelin.no)

Sitater