MICHELIN Pilot Sport Cup 2 for den nye Audi R8

Michelin har utviklet en spesialutgave av sitt Pilot Sport Cup 2 ultra high-performance dekk for den nye Audi R8. Dekket vil være en tilvalgbar opsjon som kan spesifiseres av kunden. Dekket kan identifiseres av merkingen RO1 på dekksiden.

Audis krav innebar en teknologisk utfordring fordi deres teknikere ønsket høyest mulig grep på tørt underlag for å oppnå enestående rundetider på bane, men uten kompromiss når det gjelder grep på våt vei. Michelin tok utfordringen og utviklet Michelin Pilot Sport Cup 2 dekket som kombinerer følgende ytelseskarakteristikker:

• Høye nivå av grep på tørt og vått underlag
  • Svært presis styrerespons
  • God balanse mellom grep foran og bak, spesielt i svinger
  • Sporty, smidige veiegenskaper som kjennetegnes av rask reaksjonstid fra førerens input til bilens respons

For å oppnå disse resultatene gikk Michelins dekkutviklere og teknikere i gang med et kort, men ekstremt fokusert utviklingsprogram:

- Bare 15 måneder fra de første spesifikasjoner for dekket og til produksjon av den ferdige utgaven

- Bare 4 utviklingsomganger ble gjennomgått, inkludert industrialisering

- Tester av utholdenhet, vått grep og rundetider på tørr bane ble gjort på Nürburgring- og Jerez-banene, Michelin teknologisenter i Ladoux i Frankrike og Idiada testbanen i Spania.

Det nye Michelin Pilot Sport Cup 2 dekket har konstruksjoner som kombinerer flere gummiblandinger utviklet i motorsportserier som World Endurance Championship. Det er brukt to ulike blandinger i fordekket og tre i bakdekket, noe som møter de høye nivåene Audi har spesifisert for sikkerhet, grep, veiegenskaper og soliditet.

Totalt sett øker Michelin Pilot Sport Cup 2 dekkene kjøregleden og lar førere av den nye Audi R8 oppleve følelsen av å være en racingfører, med maksimal sikkerhet.

Dekkdimensjoner: 245/30ZR20 foran og 305/30ZR20 bak.

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 111 200 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden). Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no