MICHELIN Pilot Super Sport på nye Volvo Polestar

Alle nye Volvo S60 og V60 Polestar, som vil bli solgt på fire kontinenter over hele verden med start fra juni 2014, leveres med 245/35 R 20 MICHELIN Pilot Super Sport ultra-high performance-dekk som standard.

For vinterkjøring er MICHELIN Pilot Alpin 4 og MICHELIN X-Ice North 3 også anbefalt.

Volvo Polestar Edition er Volvos raskeste serieproduserte bil noen sinne. Bilens 350Hk 6-sylinderet T-6 motor gjør at bilen kan akselerere fra 0-100km/h på 4,9 sekunder.

Om beslutningen om å utstyre bilen med MICHELIN Pilot Super Sport sier Henrik Fries, Volvo S60 og V60 Polestar Project Manager: – MICHELIN Pilot Super Sport passer veldig bra for Volvo S60 og V60 Polestar og kan levere det høye ytelsesnivå som er nødvendig for våre biler.

MICHELIN Pilot Super Sport er Michelins ultra-high performance gatedekk og originalmonteres allerede på noen av verdens raskeste sportsbiler. Dekket er utviklet ved hjelp av den kunnskap og erfaring Michelin har bygget opp blant annet fra LeMans 24 hours-løpet gjennom en årrekke. Michelins dekk har sittet på de vinnende bilene i LeMans 24 hours de siste 16 årene!

– MICHELIN Pilot Super Sport bygger på Michelins Total Performance-strategi som innebærer at vi kombinerer godt grep både på vått og tørt underlag med maksimal sikkerhet og levetid, sier Anders Svensson, Volvo OE Commercial Account Manager i Michelin. – Det var denne kombinasjonen av ytelser Volvo lette etter for sine nye biler.

For å kunne leverer dette ytelsesnivået bygger MICHELIN Pilot Super Sport på tre unike teknologier direkte fra Michelins motorsportsavdeling.

ARAMID FIBERBELTE
Aramid er en høydensitetsfiber som fremst benyttes i fly- og verneindustrien, og hvor materialets sterke side er dets høye holdbarhet. Fordi Aramid er sterkt og lett på samme tid, er materialet fem ganger mer motstandsdyktig enn stål ved samme vekt. Ved meget høye hastigheter sikrer Aramid-beltet større stabilitet fordi sentrifugalkreftene er bedre kontrollert og jevnere fordelt. Det gir større stabilitet i dekkets skuldre.

BI-COMPOUND TEKNOLOGI
Denne teknologien ble opprinnelig utviklet for racingdekk. Bi-Compound er en ny fordeling av to forskjellige gummiblandinger i kontaktflaten på slitebanens inner- og ytterside. Den ytre delen består av en karbonforsterket gummiblanding som gir en ekstrem holdbarhet på bane gjennom mange runder. Den indre delen består av en gummiblanding som er optimalisert for kjøring på vått underlag og med et grepp som tilpasser seg selv den minste ujevnhet.

VARIABLE CONTACT PATCH 2.0
Takket være nye, digitale simuleringer som brukes i fly- og bilbransjen fordeles trykk og temperatur jevnt over dekkets kontaktflate, og uansett om det kjøres rett fram eller svinger er kontaktflatens størrelse alltid den samme.

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 113 400 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden). Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Sitater

MICHELIN Pilot Super Sport bygger på Michelins Total Performance-strategi som innebærer at vi kombinerer godt grep både på vått og tørt underlag med maksimal sikkerhet og levetid. Det var denne kombinasjonen av ytelser Volvo lette etter for sine nye biler.
Anders Svensson, Volvo OE Commercial Account Manager i Michelin