MICHELIN XADN+ – Et anleggsdekk for bedre miljø

MICHELIN XADN+ er et nytt dekk for midjestyrte dumpere som presenteres på Intermat-messen i Paris. Dekket kommer på markedet i løpet av sommeren i dimensjonen 29.5 R 25.

– MICHELIN XADN+ er et godt eksempel på at vi arbeider for å minske miljøpåvirkningen under dekkproduksjonen, sier Arne Sköldén, markedssjef for industridekk i Michelin Nordic. Dekkene er utviklet med en avansert teknikk som reduserer mengden av råmaterialer med 14 kg sammenlignet med forgjengeren. Lavere materialbruk i produksjonsprosessen innebærer dessuten redusert påvirkning på gjenvinningssystemet.

Midjestyrte dumpere brukes til grunnarbeider, ved motorveianlegg, jernbanearbeid, damanlegg og andre infrastrukturprosjekter. Ikke minst skyldes det deres allsidighet og evne til å tilpasse seg alle typer terreng.

Flytbare arbeidsplasser karakteriseres av at arbeidsforholdene kan variere mye fra ett sted til et annet, og rett som det er også innenfor samme anlegg. Maskinene må kunne manøvrere på mykt og ujevnt underlag, derfor bruker man midjestyrte dumpere som er konstruert for ekstremt god framkommelighet på ubelagt vei.

Dekknyheten MICHELIN XADN+ erstatter det nåværende XADN-dekket som ble introdusert i 1996.

MICHELIN XADN+ maksimaliserer utnyttelsen av utstyret takket være:

• Dekksider med større motstandskraft mot skader
  • Bedre flyteevne og trekkevne på løst underlag
  • Bedre levetid – takket være en ny gummiblanding som øker levetiden med 8-15 prosent

Pressesjef Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 115 000 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden) og driver 72 produksjonsanlegg i 19 land i fem kontinenter. Forskning og utvikling skjer i teknikkanleggene i Europa, USA og Japan. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no

Michelin er et ledende dekkselskap som er dedikert til å forbedre transport av varer og mennesker gjennom produksjon, distribusjon og markedsføring av dekk til alle typer kjøretøy. Michelin tilbyr også innovative forretningsløsninger, digitale reisetjenester og publiserer reise-, hotell- og restaurantguider og kart. Michelin har hovedkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike og er representert i 170 land, har 112 300 ansatte, hvorav 300 er i de nordiske landene, og 68 produksjonsanlegg i 17 land. Selskapets Teknologisenter for forskning og utvikling har virksomhet i Europa, Nordamerika og Asia. For mer informasjon besøk gjerne vår hjemmeside www.michelin.com eller www.michelin.no.