Trafikksikkerhet i fokus ved utviklingen av nytt sommerdekk fra Michelin

60 ingeniører, tre år og 20 millioner testkilometer. Så mye arbeid ligger bak utviklingen av Michelins nye sommerdekk, MICHELIN Primacy 3. For å forbedre dekkets ytelser har Michelin blant annet benyttet seg av forskning fra universitetet i Dresden, der man lenge har forsket på trafikksikkerhet.

Michelin lanserer nå MICHELIN Primacy 3, et testvinnende sommerdekk allerede før det kommer på markedet. Med innovativ ny lamelleteknologi og gummiblanding forkorter MICHELIN Primacy 3 bremsestrekningen på både våt og tørr vei, sikrer veigrepet i svinger og tilbyr økt levetid.

– Utviklingsavdelingen vår har testkjørt MICHELIN Primacy 3 over mer enn 20 millioner kilometer, sier nordisk markedssjef Michel Pfeiffer i Michelin. – Målet har vært at dekket skal bidra effektivt til å redusere risikoen for trafikkulykker.

Universitetet i Dresden kom fram til at 70 prosent av alle trafikkulykker inntreffer på tørr vei, og 60 prosent skjer i by og i lav hastighet.

Tredjepartstester
For å bevise forbedringene i det nye dekket har Michelin latt de uavhengige tredjeparts-organisasjonene TÜV SÜD Automotive og IDIADA utføre flere tester opp mot de fire ledende konkurrentene[1]. Disse testene viste blant annet følgende resultater:

• Kortest bremsestrekning på tørr vei. Ved oppbremsing fra 100 km/h til helt stillestående var bremsestrekningen for MICHELIN Primacy 3 hele 2.2 meter kortere enn for konkurrentene (70 prosent av alle ulykker inntreffer på tørre veier).
  • Kortest bremsestrekning på våt vei. Ved oppbremsing fra 80 km/h til helt stillestående var bremsestrekningen for MICHELIN Primacy 3 opp til 1.5 meter kortere enn for konkurrentene.
  • Beste grepet i kurve på våt vei. Ved 90 km/h tilbyr MICHELIN Primacy 3 forbedret veigrep tilsvarende 3 km/h (25 prosent av alle ulykker inntreffer i sving (hvorav halvparten på våt vei).

Foruten høy sikkerhet har MICHELIN Primacy 3 lav rullemotstand og ekstra lang levetid, og som vanlig når selskapet slipper et nytt dekk ut på markedet er Michelin kompromissløse på disse tre egenskapene.

Innovasjon
To innovasjoner fra Michelin er tatt i bruk for å øke sikkerheten hos MICHELIN Primacy 3.

En ny gummiblanding bestående av blant annet en silika-basert forsterkende del og en resin-basert oppmyknende del. Ingrediensene, blandingen og doseringen gir dekket høyere kilometerytelse.

Patentert mønster med nye selvblokkerende siper: Ved kraftige oppbremsinger eller svingkjøring på så vel tørt som vått underlag er størrelsen på kontaktflaten mellom dekk og underlag avgjørende. For største sikkerhet er det ønskelig å ha så mye gummi i bakken som mulig. Til MICHELIN Primacy 3 har Michelin utviklet en helt ny sipningsteknikk som gjør det mulig med en sipning (mønsterskjæring i slitebanen) som bare er to tiendedels millimeter tykk. Det gjør at dekket får de egenskapene som kreves for gode ytelser på vått underlag, men samtidig meget gode egenskaper på tørt underlag, samt lang levetid. Den nya sipningsteknikken muliggjør sipninger som er to til tre ganger tynnere enn de som finnes på et vinterdekk.

MICHELIN Primacy 3 kommer på ettermarkedet fra februar. Fram til juni 2012 vil til sammen 38 dimensjoner bli tilgjengelige på markedet (hastighetsindeks H, V, W, Y, i dimensjonene: 65 til 45 og felgdiameter 15 - 18 tommer).

[1] Sammenlignet med sine fire markedsledende konkurrenter. Testen er utført av TÜV SÜD Automotive og IDIADA i februar 2011. Dekkene i dimensjonene 205/55 R 16V og 225/45 R 17W er kjøpt direkte i butikk.

Pressekontakt Michelin Nordic: Lotta Wrangle
Telefon: 46 8 709 07 76, Mobil: 46 72 250 07 40, E-post: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelins mål er å bidra til en bærekraftig mobilitetsutvikling for varer og mennesker gjennom design, produksjon og markedsføring av dekk for alle typer kjøretøy, f.eks. biler, sykler, bulldosere, fly, jordbruksmaskiner, lastebiler, motorsykler og den amerikanske romfergen. Michelin publiserer også kart, reise-, restaurant- og hotellguider og tilbyr elektroniske reisetjenester på ViaMichelin.com. Michelins hovedkontor ligger i Clermont-Ferrand i Frankrike. Michelin har virksomhet i over 170 land med 111 000 ansatte (hvorav ca. 300 i Norden) og driver 72 produksjonsanlegg i 19 land i fem kontinenter. Forskning og utvikling skjer i teknikkanleggene i Europa, USA og Japan. Hvis du vil ha mer informasjon, kan du besøke www.michelin.com eller www.michelin.no