• Addnode Group/

Addnode Group förvärvar programvarubolaget Canella och stärker sin position inom välfärds- och apotekslösningar

Stockholm den 18 maj, 2017. Addnode Group har förvärvat det svenska programvarubolaget Canella som utvecklar lösningar för den nordiska apoteks- och välfärdsmarknaden. Bolaget omsatte 19 MSEK under 2016.

Canella levererar lösningar baserade på den egenutvecklade programvaran Candos till apoteksaktörer och landsting. Candos är godkänt av eHälsomyndigheten och är väl integrerat med system som används inom apoteks- och vårdverksamhet.

-  Jag ser väldigt fina utvecklingsmöjligheter med förvärvet av Canella. Vi får in en unik farmaceutisk kompetens och en modern programvara som gör att vi stärker erbjudandet till vår kundbas inom välfärdsområdet. Jag räknar också med att vi kommer att kunna erbjuda Canellas kunder inom apotekmarknaden en helt annan bredd i tjänsteutbudet framöver, säger Andreas Wikholm, affärsområdeschef för Addnode Group Process Management.

-  Vi sätter stort värde på Addnode Groups breda erfarenhet av välfärds- och apoteksmarknaden. Som en del av koncernen får vi en fantastisk möjlighet att på ett snabbt och flexibelt sätt hjälpa våra kunder att växa och utveckla sin verksamhet, säger Simonette Rahmberg, VD för Canella.

Tillträde sker 1 juni 2017 och bolaget kommer att ingå i Addnode Groups affärsområde Process Management. I samband med förvärvet byter även Addnode Groups norska dotterbolag Pharmasolutions AS namn till Canella AS.

För mer information, vänligen kontakta:
Andreas Wikholm, affärsområdeschef, Addnode Group Process Management.
Telefon: +46 (0) 70 394 42 07, e-post: andreas.wikholm@addnodegroup.com

Johan Andersson, VD och koncernchef, Addnode Group
Tel: +46 (0) 70 420 58 31, e-post: johan.andersson@addnodegroup.com

Addnode Group förvärvar, driver och utvecklar entreprenörsdrivna bolag som tillhandahåller programvaror och tjänster till marknader där vi har, eller kan ta, en ledande position. Vi är en Europaledande leverantör av programvaror och tjänster för design, konstruktion och produktdatainformation samt en ledande leverantör av dokument- och ärendehanteringssystem till svensk och norsk offentlig sektor. Över 600 000 ingenjörer och tjänstemän använder dagligen någon av våra systemlösningar.

Vi är 1 300 medarbetare i Sverige, Danmark, Finland, Indien, Norge, Serbien, Slovakien, Storbritannien, Tyskland, USA och Österrike. 2016 uppgick nettoomsättningen till 2 195 MSEK. Addnode Groups B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. För mer information, vänligen besök: www.addnodegroup.com.