Aktia Abp: Den finansiella inverkan av försäljningen av Aktia Skadeförsäkring till Folksam och Veritas

Aktia överlät 29.2.2012 51 % av aktierna i Aktia Skadeförsäkring till Folksam Sak och 15 % av aktierna till Pensionsförsäkringsaktiebolaget Veritas. Därtill har Folksam en option att köpa ytterligare 24 % av aktierna i Aktia Skadeförsäkring inom 3 år.

Transaktionen ökar Aktias eget kapital med ca 4,1 miljoner euro. Eftersom försäljningen även medför en realisering av finansiella tillgångar vars värdeuppgång ingått i fonden för verkligt värde uppgår realisationsvinsten till ca 10,4 miljoner euro. Detta påverkade kvartalsresultatet 1-3/2012 positivt.

Finansinspektionen har godkänt Folksam och Veritas som nya ägare till skadeförsäkringsbolaget.

AKTIA ABP

Mera information:
Vice verkställande direktör, CFO Stefan Björkman, tfn 010 247 6595

Avsändare:
IR-chef Anna Gabrán, tfn 010 247 6501, 040 708 1807

Centrala medier

Aktiakoncernen erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 400 000 kunder betjänas av en personal på 1 400 personer på 70 kontor samt via Internet och telefon. Aktias aktier noteras på NASDAQ OMX Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.fi