Aktia Abp: Helsingforsbörsen har godkänt notering av Aktia Bank Abp:s aktier och avnotering av Aktia Abp:s aktier

Aktia Abp
Börsmeddelande

21.3.2013 kl. 14.30

Nasdaq OMX Helsingfors Ab har idag godkänt Aktia Bank Abp:s ansökan om notering av Aktia Bank Abp:s A- och R-aktier på Helsingforsbörsens börslista från och med 1.7.2013. Nasdaq OMX Helsingfors Ab har samtidigt godkänt Aktia Abp:s ansökan om avnotering av Aktia Abp:s A- och R-aktier från Helsingforsbörsens börslista från och med 1.7.2013.

Verkställigheten av noteringen och avnoteringen är villkorad av att Aktia Abp:s och Aktia Bank Abp:s bolagsstämmor godkänner fusionen av Aktia Abp med Aktia Bank Abp och av att fusionen verkställs som planerat 1.7.2013.

Noteringen, avnoteringen och fusionen föranleder inga åtgärder av aktieägarna i Aktia Abp. Aktieägarna i Aktia Abp erhåller som fusionsvederlag aktier i det nya moderbolaget Aktia Bank Abp motsvarande deras innehav i Aktia Abp.

Mer information om den planerade fusionen samt fusionsprospekt på www.aktia.fi > Bolagsstämma 2013.

AKTIA ABP

Ytterligare information:
Stefan Björkman, vice verkställande direktör, tfn 010 247 6595
Mia Bengts, koncernjurist, tfn 010 247 6348

Nasdaq OMX Helsinki
massmedier

Aktiakoncernen erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 300 000 kunder betjänas av en personal på 1 000 personer på 60 kontor samt via Internet och telefon. Aktias aktier noteras på NASDAQ OMX Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.fi