Aktia Bank Abp: Finansinspektionen har beviljat Aktia tillstånd att tillämpa IRBA för hushållsexponeringar

Börsmeddelande
11.2.2015 kl. 13.00

FINANSINSPEKTIONEN HAR BEVILJAT AKTIA TILLSTÅND ATT TILLÄMPA IRBA FÖR HUSHÅLLSEXPONERINGAR

Finansinspektionen har 10.2.2015 beviljat Aktia Bankkoncernen tillstånd att från och med 31.3.2015 tillämpa intern riskklassificering (IRBA) vid beräknandet av kapitalkrav för kreditrisker i hushållsexponeringarna.

IRBA medför en noggrannare riskbedömning som förstärker bankkoncernens kapitaltäckning på grund av hushållsexponeringarnas goda kreditkvalitet.

Den positiva effekten på bankkoncernens kärnprimärkapitalrelation (CET1) beräknat enligt IRBA-metoden skulle vid årsskiftet 2014/2015 ha uppgått till 4-5 procentenheter. Aktias kärnprimärkapitalrelation uppgick 31.12.2014 till 14,6 %.

Arbetet med att övergå till interna modeller för exponeringar mot företag och finansiella institut fortsätter.

AKTIA BANK ABP

Mer information:
Verkställande direktör Jussi Laitinen, tfn 010 247 6250

Avsändare:
IR, Anna Gabrán, tfn 010 247 6501, 040 708 1807

Distribution:
Centrala massmedier

Aktia erbjuder ett brett urval lösningar inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Aktias verksamhet koncentreras till det finländska kustområdet och tillväxtcentra i inlandet. Aktias ca 300 000 kunder betjänas av en personal på över 900 personer på 57 kontor samt via Internet och telefon. Aktias aktier noteras på NASDAQ Helsinki Oy. Mer information om Aktia finns på www.aktia.com