Alimaks Heis-Tek tecknar avtal med Statoil

Heis-Tek, den norska delen av Alimak Group, verksamt inom vertikala transportlösningar, har tecknat ett ramavtal med Statoil gällande industrihissar, med ett ordervärde på 164 Mkr (148 MNOK), för leverans under 2016 och 2017 till Johan Sverdrup-projektet.

Under den första fasen ska Heis-Tek leverera industrihissar till Johan Sverdrup-projektet för bostadsutrymmen, borriggar och transportplattformar. Ramavtalet omfattar även optioner för Statoil att köpa hissar för projekten Johan Castberg i Barents hav, Snorre 2040 på Snorrefältet samt Peregrino-fältet utanför Rio de Janeiro i Brasilien.

“Vi är mycket stolta över detta avtal med Statoil och över att få ta del av det mycket spännande Johan Sverdrup-projektet. Ordern är en bekräftelse på att vår strategi med ett brett utbud av vertikala transportlösningar för olika tillämpningsområden och branscher har gjort Alimak till en ännu mer attraktiv och konkurrenskraftig leverantör och affärspartner", säger Tormod Gunleiksrud, VD för Alimak Group.

Ordern kommer att få positiv inverkan på Hordaland-regionen i Norge där lokala företag kommer att leverera huvuddelen av de produkter och tjänster som ingår i leveransen. Projektet kommer under produktionstopparna att sysselsätta cirka 50 personer på Heis-Tek och dess underleverantörer.

Alimak förvärvade Heis-Tek i juni 2014, som del av en strategi att bredda produkt- och serviceutbudet av vertikala transportlösningar. Med detta förvärv har Alimak även utökat sin produktportfölj till att, förutom kuggstångsdrivna hissar, även omfatta linhissar. Alimak är en av mycket få tillverkare som kan erbjuda en komplett lösning för industrihissar, inklusive leverans, service och inspektion, globalt och till hela industrisektorn.

För mer information kontakta:

Tormod Gunleiksrud
VD och koncernchef, Alimak Group, telefon: 08-402 14 42

Stefan Rinaldo
Finanschef, Alimak Group, telefon 08-402 14 47

Om Johan Sverdrup-projektet

Johan Sverdrup är ett av de fem största oljefälten på den norska kontinentalsockeln och kommer att utgöra ett av de viktigaste industriella projekten i Norge under de kommande 50 åren.

Om Statoil

Statoil är ett internationellt energibolag med verksamhet i 36 länder. Med över 40 års erfarenhet från olje- och gasproduktion på den norska kontinentalsockeln har Statoil åtagit sig att hantera världens energibehov på ett ansvarsfullt sätt, med tillämpning av teknik och skapande av innovativa affärslösningar. Statoils huvudkontor ligger i Stavanger, Norge. Företaget har ca 23 000 anställda över hela världen och är noterat på aktiebörserna i New York och Oslo.

Om Alimak

Alimak är en ledande industrikoncern inom design, utveckling, tillverkning, distribution och underhåll av vertikala transportlösningar. Företaget tillhandahåller högkvalitativa hissar och plattformar, framförallt inom industri- och byggsektorn. Alimak har en global försäljnings-, service- och distributionsplattform i över 50 länder, med starka marknadspositioner. Bolaget har en väletablerad och stabil eftermarknadsverksamhet och dess stora globala installerade bas på ca 21 000 enheter förser Bolaget med unik förståelse för kundernas behov. Alimak grundades 1948, har sitt huvudkontor i Stockholm och sysselsätter över 1 100 personer över hela världen. Koncernen omsatte 1,8 miljarder kronor under 2014.