Smarteq kvartalsrapport oktober - december 2011 och bokslutskommuniké

Fjärde kvartalet

• Omsättningen för kvartalet uppgick till 13,9 (13,7) mkr, en ökning med 1% jämfört med föregående år.
  • Rörelseresultatet på EBITDA-nivå exklusive jämförelsestörande poster uppgick för kvartalet till -2,4 (-1,5) mkr vilket motsvarar en rörelsemarginal på -17% (-11%).
  • Rörelseresultatet uppgick till -6,2 (-3,8) mkr. I resultatet ingår jämförelsestörande poster uppgående till -2,8 (-1,1) mkr.
  • Styrelsen beslutade att utse Johan Hårdén till ny VD den 6 december 2011, då Henrik Lindén valt att lämna posten.
  • Styrelsen utvärderar olika alternativ för genomförande av en nyemission i syfte att stärka bolagets finansiella situation.

Tolvmånadersperioden

• För helåret blev omsättningen 57,4 (50,9) mkr, en ökning med 13% jämfört med föregående år.
  • Rörelseresultatet på EBITDA-nivå exklusive jämförelsestörande poster uppgick för helåret till -3,3 (-3,0) mkr vilket motsvarar en rörelsemarginal på -6% (-6%).
  • Rörelseresultatet uppgick till -8,7 (-8,7) mkr. I resultatet ingår jämförelsestörande poster uppgående till -2,8 (-1,1) mkr hänförligt till kostnader för avveckling av personal.
  • Orderstocken minskade från 24 mkr till 21 mkr vid utgången av 2011.
  • Ett europaavtal med en av världens största distributörer av elektronikkomponeter, Avnet Memec har tecknats. Avtalet omfattar 19 länder där Avnet kommer att sälja och distribuera Smarteqs antenner för Machine-to-Machine(M2M) och telematiklösningar.
  • Nobina har valt Smarteq som leverantör av antenner. Bland annat till förbättrade säkerhetskameror på 400 bussar i SL-trafiken samt för internet ombord för de nya bussarna som trafikerar Norrtälje Stockholm.
  • En ny antennplattform för kommersiella fordonsapplikationer har lanserats som ett resultat av ett gemensamt forskningsprojekt (GreenCom) med Skogsforsk, SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut samt KTH Wireless. Multifunktionsantennen som innehåller stöd för mobilt bredband samt positionering, är anpassad för att användas bland annat för telematikutrustningen i skogsmaskiner, bussar och utryckningsfordon.

Smarteq AB (publ),

Kronborgsgränd 7