Johan Backeus är Årets Kock 2017

Idag avgjordes det – Johan Backeus är Årets Kock 2017 och därmed svensk mästare i professionell matlagning.

Johan Backeus var den av finalisterna som lyckades bäst med tävlingsuppgifterna i finalen idag, att på fem timmar tillaga de två tävlingsuppgifterna. Tävlingsrätt 1 bestod av fem vegetariska smårätter (lakto-ovo). Huvudråvaran i tävlingsrätt 2 var fasan från Friskens Vilt i Vittskövle, möjliggjord i samarbete med Bondens Skafferi AB och Menigo.

Vid prisceremonin på Malmö Arena idag fick Johan Backeus ta emot Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld av H.K.H. Prins Carl Philip i närvaro av Mikael Damberg, närings- och innovationsminister, Hanna Halpern, VD Årets Kock, och Fredrik Eriksson, Årets Kock 1987 och juryns ordförande.

Johan Backeus är idag verksam på Aveqia, Stockholm.

Juryns motivering lyder
Vinnaren har lyckats exceptionellt bra att skapa väl utvecklade rätter med balanserade smaker, god finnish och prov på tekniskt kunnande. Rätterna ger en god eftersmak som dröjer sig kvar länge i munnen.

Mejerimedaljen i silver gick till Sebastian Thureson och i brons till Magnus Persson.

Pressbilder
Vinnarbilder på Johan Backeus, övriga finalister och samtliga tävlingsrätter finns här: www.aretskock.se/bildbank/

Facebook: www.facebook.com/aretskock
YouTube: www.youtube.com/aretskockSE

Samarbetspartners till Årets Kock är Arla Foods (Guldpartner) Spendrups (Silverpartner), Electrolux, LRF, Martin & Servera, Menigo, Restaurangakademien och Visita (Bronspartners) samt Diversey, Event in Skåne, J.A. Sundqvist, Kockens, Leröy, Malmö Stad, Norges Sjömatråd, Segers, Svensk Fågel och Svenskt Kött (Partners). Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till Restaurangakademien och har sedan 1983 arrangerats i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.