Aspiro AB (publ): Bokslutskommuniké 2011

43 procent tillväxt under fjärde kvartalet

Fjärde kvartalet 2011

• Nettoomsättningen för kvarvarande verksamhet för fjärde kvartalet uppgick till 71,7 MSEK (50,1 MSEK), vilket motsvarar en tillväxt på 43 procent.
  • EBITDA för kvarvarande verksamhet för fjärde kvartalet uppgick till 3,8 MSEK (-10,4 MSEK). Exklusive vinst vid omvärdering av befintligt innehav i WiMP Music AS uppgick EBITDA till -11,5 MSEK. Omvärdering har inte likviditetseffekt.
  • Resultatet efter skatt för kvarvarande verksamhet för fjärde kvartalet uppgick till -9,6 MSEK (-98,6 MSEK).
  • Affärsområdet Music ökade sin omsättning med över 130 procent. Aspiro förvärvade resterande 50 procent av WiMP Music AS, vilket innebär att alla intäkter konsolideras från november 2011. Aspiro signerade intentionsavtal med en operatör i Benelux och förberedde betalansering av WiMP i Tyskland.
  • Affärsområdet TV ökade sin omsättning med 17 procent, levererade den högsta kvartalsomsättningen någonsin samt ett positivt EBITDA.
  • Aspiro slutförde försäljningen av Mobile Solutions till LINK Mobility AS för en köpeskilling om 22,9 MNOK.
  • På Aspiros extra bolagsstämma den 10 oktober fattades beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission samt om personaloptionsprogram i enlighet med styrelsens förslag. Styrelsen beslutade om nyemission om totalt 13 406 901 aktier som betalning för Platekompaniets aktier i WiMP Music AS. Platekompaniet erhöll en ägarandel i Aspiro på 6,5% efter emissionen.

Helåret 2011 och måluppfyllelse

• Nettoomsättningen för kvarvarande verksamhet för 2011 uppgick till 230,6 MSEK (184,9 MSEK), vilket motsvarar en tillväxt på cirka 25 procent.
  • EBITDA för kvarvarande verksamhet för 2011 uppgick till -18,8 MSEK (-27,2 MSEK). Exklusive vinst vid omvärdering av befintligt innehav i WiMP Music AS vid förvärvet uppgick EBITDA till -34,1 MSEK.
  • Resultatet efter skatt för kvarvarande verksamhet för 2011 uppgick till -41,2 MSEK (-119,5 MSEK).
  • 147 procent tillväxt inom affärsområdet Music, i linje med bolagets mål om 150 procent tillväxt. Antalet betalande användare ökade under året från 100 000 till cirka 350 000.
  • 2 procent tillväxt inom affärsområdet TV är i linje med förväntningarna, men lägre än bolagets ursprungliga mål, eftersom försäljningsprocesserna dragit ut på tiden.
  • I enlighet med bolagets mål om att fokusera verksamheten mot streamingtjänster avyttrades Miles Ahead och Mobile Solutions.
  • Styrelsen har beslutat att föreslå stämman att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2011

Händelser efter periodens utgång

• Aspiros styrelse rekommenderar enhälligt aktieägarna att acceptera Schibsteds offentliga uppköpserbjudande.
  • Aspiro tecknade avtal med operatören Ziggo i Holland, för en variant av musiktjänsten WiMP. Avtalet beräknas generera en omsättning motsvarande 9 MSEK under två år.
  • Aspiro påbörjade en stängd betatest av WiMP i Tyskland.

Framtidsutsikter och mål 2012

• Aspiro har som mål att uppnå minst 80 procent tillväxt inom affärsområdet Music under 2012 jämfört med 2011. Aspiro planerar alternativa affärsmodeller inom Music, som kommer att medföra kapitalbehov under 2012. Aspiro ska lansera nya musiktjänster i Tyskland, Holland, minst två ytterligare länder i Europa och minst ett land utanför Europa under 2012. Aspiro kommer att fortsätta satsningarna inom Music och förväntar ett negativt EBITDA under 2012.
  • Aspiro har som mål att uppnå minst 20 procent tillväxt inom affärsområdet TV under 2012 jämfört med 2011. TV förväntas uppnå ett positivt EBITDA under 2012.
  • Aspiro har som mål att maximera lönsamheten inom Mobile Search genom effektiv drift.

”Under 2011 mer än tredubblade vi antalet betalande användare av WiMP – och det nästan enbart på marknader vi redan fanns. 2012 ska WiMP fortsätta växa i Skandinavien, men framför allt ska vi ut i fler länder. Vi är redan igång att testa tjänsten på den tyska marknaden. Inom TV-området ökar omsättningen och affärsområdet är lönsamt, vilket vi förväntar oss ska fortsätta”, säger Aspiros VD Gunnar Sellæg.

För frågor, vänligen kontakta: Kristin Castillo Eldnes, IR- och informationschef i Aspiro, +47 908 07 389, kristin.eldnes@aspiro.com eller Gunnar Sellæg, VD, Tel: +47 901 81 528, e-post: gunnar.selleg@aspiro.com

Aspiro har en unik position som världens enda leverantör av kompletta streamingtjänster för tv och musik till partners som vill använda sitt eget varumärke på tjänsten. Aspiro levererar också musiktjänsten WiMP direkt till konsumenter på utvalda marknader. Aspiro har mer än tio års erfarenhet inom mobilteknik och detaljhandel i norra Europa och tjänster levereras till partners över hela världen, exempelvis Deutsche Telekom, Telenor, 3, Entel och Canal Digital. Aspiro är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm.