Byggnads gläds åt klartecken för Vita jobb-modellen

Konkurrensverket har i ett beslut gett klartecken för Vita jobb-modellen och menar att det är bra med granskning och uppföljning vid offentliga upphandlingar. Byggnads gläds åt beskedet.

-   Alla byggnadsarbetare vet hur det kan se ut på en byggarbetsplats när det är lägsta bud som får gälla och det inte finns någon kontroll över arbetsvillkor, löner och säkerhet. Det här är ett trygghetsbesked för dem, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Beskedet från Konkurrensverket kommer efter att Svensk Näringsliv (SN) gjort en anmälan på ett ärende i Malmö förra året. Sverige Byggindustrier och SN ifrågasatte då om modellen var laglig och ville att frågan skulle utredas. Sveriges Byggindustrier gick hårt ut och tyckte att Byggnads inte skulle lägga sig i. Konkurrensverkets besked slår dock tydligt fast att granskningen behövs och de till och med uppmuntrar till uppföljning och granskning vid offentliga upphandlingar.

- Det är viktigt att inte människor utnyttjas på svensk arbetsmarknad, avslutar Johan Lindholm.

För mer information:

Johan Lindholm, Byggnads ordförande tel: 070-306 65 40

Om oss

Byggnads organiserar arbetstagare inom bygg- och anläggning och har idag över 100 000 medlemmar inom ett trettiotal yrkesgrupper. www.byggnads.se