Nytt avtal ska stoppa dödsolyckorna inför Fotbolls-VM i Qatar

Idag åker Byggnads ordförande Johan Lindholm tillsammans med globala byggfacket till Qatar. Syftet är att skriva på ett nytt avtal som ska ge bättre säkerhet för de tusentals migrantarbetare som just nu jobbar med att bygga arenor inför Fotbolls-VM 2022.

– Avtalet är en milstolpe i vår kamp för byggarbetarna i Qatar. Tusentals unga killar jobbar idag under helt vidriga förhållanden med att bygga de gigantiska arenor där fotbolls-VM kommer att spelas. Vi har lovat att fortsätta ligga på tills dess att arbetarna har fulla rättigheter och värdiga arbetsvillkor. Än är vi inte där men vi tror att det här avtalet är ett stort steg i rätt riktning, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Det nya avtalet har förhandlats fram av det globala byggfacket BWI (Building and Wood Workers’ International), som Byggnads är en del av, och den myndighet som är ansvarig för byggandet av VM-arenorna i Qatar – den så kallade ”Supreme Committee of Delivery and Legacy”.

– Varje dag får vi rapporter om hur arbetare dör, skadas, tvingas arbeta utan lön och tvingas stanna kvar i landet mot sin vilja. Det här avtalet ger oss tillträde till arbetsplatserna för att kunna göra säkerhetsinspektioner och är ett första konkret steg för att kunna förbättra arbetarnas villkor, säger BWI:s generalsekreterare Ambet Yuson.

Byggnads har tillsammans med det globala facket BWI i flera år arbetat för att förbättra byggnadsarbetarnas villkor vid stora sportevenemang som OS och Fotbolls-VM. Qatar pekas ofta ut som ett av de värsta exemplen. De 95 procent av arbetskraften som är migranter från främst Indien och Nepal saknar i princip helt rättigheter då det ökända kafala-systemet knyter deras uppehälle i landet till en sponsor (”kafel”), utan vars godkännande de varken får byta jobb eller lämna landet. BWI har tidigare rapporterat om farliga arbetsvillkor och enligt ambassaderna i landet har över tusen migrantarbetare mist livet de senaste åren. De flesta dödsfall tros orsakas av hjärtstopp till följd av extremt arbetstempo och långa arbetsdagar i temperaturer på över 40-grader.

För mer information:

Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads