Fortfarande stora lönegap mellan kvinnor och män

Civilekonomernas senaste rapport ”Lön efter utbildning och kompetens” visar att det sannolikt har skett en minskning av de oförklarliga löneskillnaderna mellan kvinnor och män inom några sektorer. Samtidigt konstateras att lönegapet fortfarande är oacceptabelt stor över hela arbetsmarknaden.

Undersökningen har gjorts bland Civilekonomernas drygt 25 000 medlemmar och är baserad på förbundets löneenkäter från år 2008 och 2005. Nedan visas utvecklingen av löneskillnaderna mellan kvinnor och män inom olika avtalssektorer.

2008 2005
Bankinstitutens arbetsgivareorganisation 9,9 % 11,6 %
IT-Företagens arbetsgivarorganisation 9,1 % 12,9 %
Svensk Handel 8,6 % 11,1 %
Almega ITA-Telecom 2,8 % 4,3 %
Staten 1,9 % 2,3 %
Industri- och Kemigruppen  7,7 % 5,5 %
Kommuner och landsting 5,6 % 3,9 %
Almega Tjänsteföretagen, Revision och Konsult 9,3 % 8,7 %

- Glädjande nog har lönegapet mellan kvinnor och män minskat på en del avtalsområden men fortfarande är skillnaderna alldeles för stora, säger Alexander Beck, utredningschef på Civilekonomerna. Bäst när det gäller jämställda löner är staten som har en löneskillnad på 1,9 % medan Bankarbetsgivarnas ligger på 10 %. Detta är oacceptabelt, särskilt som dessa siffror sannolikt inrymmer en del osakliga löneskillnader också.

En av de viktigaste metoderna för att motverka osakliga löneskillnader är att de lokala parterna följer upp lönesättningen av kvinnor och män efter varje lokal löneförhandling. På central nivå kommer Civilekonomerna att använda rapporten i den pågående avtalsrörelsen för att försöka få in skarpare skrivningar i avtalen.

En annan viktig förändring vi kan se i rapporten är att det är fler kvinnor som blivit chefer men fortfarande är läget oförändrat när det gäller kvinnor på VD-poster.

Alexander Beck
Utredningschef, Civilekonomerna