Rättad version:"Övertid har blivit norm"

Pressmeddelande: Åtta av tio civilekonomer arbetar övertid. Högst är siffran inom revisionsbranschen där hela 95 procent jobbar övertid varje månad. Det visar Civilekonomernas stora medlemsenkät. – Övertid har tyvärr blivit en norm på många arbetsplatser. På sikt riskeras våra medlemmars hälsa, säger Ulrika Emteryd, förhandlare och ombudsman på Civilekonomerna. (Rättelse avser andelen medlemmar som riskerar att passera den lagstadgade allmänna övertidsgränsen)

Den ordinarie arbetstiden i Sverige är 40 timmar i veckan. Men verkligheten är en annan. I alla fall om man tittar på resultaten från Civilekonomernas senaste löneenkät där 11 000 medlemmar svarat på frågor om lön och arbetstid. Här framgår att övertid snarare är regel än undantag. Hela 82 procent arbetar övertid varje månad. Nästan 40 procent jobbar mer än 9 timmar övertid i månaden.14 procent kommer upp i minst 17 timmar och 4 procent är uppe i hissnande 32 timmar eller mer per månad.

- Det betyder att var sjunde medlem riskerar att passera den lagstadgade allmänna övertidsgränsen på 200 timmar per år, säger Ulrika Emteryd, förhandlare och ombudsman på Civilekonomerna.

Mest utbredd är övertiden inom branscherna revision (95 % jobbar övertid) och tjänsteföretag (88 %). Minst är övertiden inom bemanning (60 %) och försäkring (78 %).

Ulrika Emteryd befarar att det omfattande övertidsarbetet kan få negativa konsekvenser för medlemmarnas hälsa. Redan i fjol visade en medlemsundersökning att 34 procent inte tror sig kunna jobba som de gör i dag utan att hälsan på sikt påverkas negativt.

- Risken är att vi kommer få se fler fall av psykisk ohälsa. Både arbetsgivare och fack behöver se över de frekventa övertidsuttagen. Arbetsgivare ska inte planera sin verksamhet med övertid.

Övertid är inte bara en dålig affär för hälsan utan även i pengar räknat. Många har avtalat bort sin övertidsersättning mot en veckas ledighet vilket normalt motsvarar 30 timmar övertidsarbete – en nivå som många alltså överskrider med råge.

- Vi på Civilekonomerna avråder från att avtala bort din övertidsersättning om du inte själv kan bedöma övertidens omfattning och har möjlighet att påverka arbetstidens förläggning tillsammans med närmaste chef, säger Ulrika Emteryd.

För mer information:
Ulrika Emteryd, förhandlare och ombudsman Civilekonomerna, 070-266 27 64, ulrika.emteryd@civilekonomerna.se
Torbjörn Askman, kommunikationsansvarig Civilekonomerna, 070-266 27 69 torbjorn.askman@civilekonomerna.se

Civilekonomerna är ett fackförbund och en intresseorganisation för akademiskt utbildade ekonomer. Med 44 000 medlemmar är vi Sveriges största nätverk för ekonomer och den självklara partnern genom hela karriären. Vi arbetar för att stärka våra medlemmar i viktiga frågor som lön, balans i livet, kompetensutveckling och jämställdhet. Ingen kan ekonomer som vi.