Stockholm behöver fler duktiga ekonomer

Den 26 januari presenterade Länsstyrelsen i Stockholms län en prognos där de fastslog att efterfrågan på ekonomer kommer att öka kraftigt fram till år 2020. De menar även att tillgången på ekonomer bedöms överstiga efterfrågan på arbetsmarknaden varför man prognostiserar ett överskott på ekonomer

Civilekonomerna delar inte länsstyrelsen uppfattning. Förbundets bedömning är att ekonomer fortsatt har en avgörande roll för Stockholmregionens tillväxt. Civilekonomerna har under lång tid följt arbetsmarknaden för ekonomer. Den årliga rapporten "Civilekonomer 3 år efter examen" som presenterar nyutexaminerades etablering på arbetsmarknaden ger en bra bild över arbetsmarknaden för ekonomer över tid.

Arbetslösheten bland ekonomer är i förhållande till andra yrkesgrupper låg och inte heller lika konjunkturkänslig. Civilekonomerna konstaterar att trots det stora antalet utexaminerade ekonomer, får så många som 50 procent jobb redan före avslutad utbildning. Redan tre år efter avslutad utbildning har drygt 20 procent chefsjobb.

Taggar:

Tittar vi på livslöner så är tillhör ekonomer vinnarna. Det är viktigt att komma ihåg att ekonomutbildningen är bred och att alla sektorer och branscher behöver skickliga ekonomer, säger Alexander Beck, utredningschef på Civilekonomerna. Vi är övertygade om att Stockholm är i behov av välutbildade ekonomer. Det är därför bekymmersamt att ekonomutbildningen genom åren fått agera
Alexander Beck